Atea kjøper opp e-handelsbedriften Dropzone for å styrke sitt salgsapparat mot små og mellomstore bedrifter (SMB).
Dropzone er et IT-infrastrukturselskap som selger produkter gjennom en egen e-handelsløsning. Selskapet har 15 ansatte og over 20.000 kunder innenfor privat og offentlig sektor, ifølge en børsmelding.
Oslo-bedriften har siden oppstarten i 1999 hele tiden hatt en god inntjening, ifølge Atea. Driftsresultatet før skatt og avskrivninger var i fjor 3,7 millioner kroner av en omsetning på 131 millioner kroner.


- Oppkjøpet er strategisk viktig for Atea for å etablere Ateadirect i alle syv land [Norden og Balikum] hvor Atea er representert, en dedikert webshop samt salgs- og markedsaktiviteter mot SMB-segmentet, heter det i meldingen.
Atea betaler 29,2 millioner kroner for selskapet. Aksjene er kjøpt fra styreleder Petter Fjellstad og den øvrige ledelsen.
Alle ansatte i Dropzone ventes å bli med over til Atea, der de får ansvar for å øke salget i SMB-segmentet.
Les også:
- [15.07.2010] Pilene peker oppover for Atea
- [03.02.2010] Sviktende omsetning i Atea