Verken størrelser som Arbeiderbladet, som har valgt Origo som samarbeidspartner på websiden, eller Romerikes Blad er i utgangpunktet med når Olav Terje Bergo setter i gang A-presse-satsingen onsdag og torsdag i neste uke.
I tillegg til Bergensavisen, er det Nordlys (Tromsø), Fremover (Narvik), Nordlands Framtid (Bodø), Hamar Arbeiderblad, Oppland Arbeiderblad (Gjøvik), Sarpsborg Arbeiderblad, Rogalands Avis (Stavanger) og Namdals-Avisa (Namsos) som kommer til Bergen. Dessuten skal et par til kobles på etterhvert.
Bergo sier til digi.no at BA foreløpig ikke har satset alt for mye på nettutgaven, men at tjenesten likevel har vært godt besøkt (vel 300.000 oppslag i måneden). Dette snevet av suksess innebærer at avisen får i oppgave å lede nettarbeidet under overoppsyn av konserndirektør Bjørn Larsen i A-pressen.
Det innebærer imidlertid ikke at bergenserne tjener penger på nettutgaven: I fjor investerte de 1,3 millioner kroner og fikk 400.000-500.000 kroner i annonseinntekter.
- Våre pratesider har hatt veldig mye trafikk, men er ikke inkludert i oppslagsmålingene. Foreløpig har vi ikke fått noe kommersielt ut av denne trafikken, sier Bergo som synes det er feil å karakterisere BA som en bulldoser i samarbeidet:
- Snarere en scooter enn en bulldoser. Vi har begrensede ressurser vet du.
Hittil har avisen hatt kun én som redaksjonelt har jobbet med nettutgaven på heltid og ingen annonseselgere på web. Nå skal satsingen inkludere to nye journalister og en annonseselger. I tillegg søker BA etter IT-medarbeider til en avdeling som blant annet vil "ha ansvaret for drift av A-pressens torgtjeneste på Internett", som det står i utlysningsteksten.
Samkjøring av redaksjonelle og kommersielle rutiner er et stikkord i samarbeidet, men ellers vil ikke Bergo si noe særlig om hva A-pressen vil komme med fremover:
- Vi har ikke hatt møtet ennå. Vi må snakke sammen med samarbeidspartnerne våre før vi eventuelt kan si noe mer.