Til høsten starter Norges Informasjonsteknologiske høgskole (NITH) opp med to nye bachelorstudier.
Studierektor Marit Myhre ved NITH har store forventninger til begge studieretningene.
- Forretningsforståelse er viktig. For ti år siden etterspurte bransjen bokser og moderne utstyr, mens den nå er mer kostnads- og nyttefokusert i forhold til eksisterende løsninger. IKT-bransjen blir i dag stilt krav til hva slags merverdi teknologien gir kunden. Dette skal studentene lære, forteller Marit Myhre til digi.no.
Foruten grunnleggende kunnskap i programmering, systemutvikling og datateknikk, skal studentene fordype seg i forretningssystemer og bedriftscaser. Dell og Ryanair er gode eksempler på bedrifter som har lykkes på nett og gitt god forretning.
Det andre studiet er bachelor i IT og kommunikasjonsvitenskap som lærer studenter å utforme kommunikasjonsbudskap og realisere kommunikasjonssystemer som websider og elektroniske internaviser. Studentene kan etter endt studie anvende kunnskap om teknologi, kommunikasjon og tekstbudskap i stillinger som webredaktør, journalist, prosjektleder eller systemdesigner.
Bachelor i informasjonseteknologi (BIT) er i dag den mest populære studieretningen ved Norges Informasjonsteknologiske høgskole.
Nå håper Myhre at antall søkere igjen vil ta seg opp i forhold til den generelle optimisme som råder i bransjen. Høsten 2003 var det 400 nye studenter som søkte. Dette er bare halvparten i forhold til antall søkere i gullåret 2000.