Den største IT-utstillingen i Bangladesh’ historie startet i hovedstaden Dhaka søndag, og varer til torsdag 1. desember. SoftExpo 2005 organiseres av Bangladesh Association of Software & Information Services (BASIS). Hovedsponsor er Telenor-eide GrameenPhone, med blant andre Microsoft, Intel og Sun som medsponsorer.
Slagordet for arrangementet er «Mer IT – mer vekst». Arrangøren og sponsorene håper å vise hvordan IT kan bedre Bangladesh’ økonomi og levestandard, og oppmuntre både næringslivet og myndighetene til større innsats.
Halvparten av Bangladesh’ 140 millioner innbyggere lever på under én dollar per dag. Økonomien har vokst i jevne 5 prosent årlig de siste årene. Ifølge BASIS-sjef Sarwar Alam kan den øke raskere ved å gjøre mer effektiv bruk av IT. Alam ba myndighetene gå i spissen ved å ta i bruk IT-baserte metoder i forvaltningen. Han oppfordret internasjonale gjester til å bygge partnerskap og kjøpe produkter fra lokale krefter.
Bangladesh’ statsråd for vitenskap og IKT, Abdul Moyeen Khan, deltok ved åpningen. Ifølge Dhaka-avisen New Nation oppfordret han spesielt utenlandske organisasjoner til å investere landets IKT-sektor. Flere lokale selskaper bygger seg opp innen outsourcing, og tar seg av utsatte tjenester for partnere i 23 mer utviklede land. Khan viste til en kvalitetsundersøkelse fra EU som slår fast at landets IT-tjenester holder internasjonalt nivå.
Blant øvrige notabiliteter ved åpningen var GrameenPhone-sjef Eric Aas.
Utstillingen omfatter varer og tjenester fra 125 selskaper, hvorav bare et titalls utenlandske. Arrangørene håper på en dobling i år av landets programvareeksport fra fjorårets 7 millioner dollar, og tror besøkstallet på utstillingen kan nå 100 000.
Les også:
- [28.10.2005] Telenor snuser på tyrkisk mobilselskap
- [19.09.2005] Internettkiosker økte bøndenes inntekter
- [22.07.2005] Fortsatt sterk vekst for Telenor