RESULTATERFINANS

Bankene etablerer eget mobilforum

De fem norske bankene Nordea, Fokus Bank, DnB, Sparebank1 og Gjensidige Nor tar nå et felles løft for å sette ny fart i innføringen av mobile betalingsløsninger.

7. nov. 2003 - 13:04

Til tross for store forventninger har ennå ikke mobile betalingsløsninger slått til - den store markedspenetrasjonen har latt vente på seg. Det er flere grunner til dette, men manglende brukervennlighet og få tjenester er to hovedgrunner - i tillegg til at det også her raser en rekke forskjellige standardkriger, ikke minst på sikkerhetssiden.

Det har imidlertid skjedd mye det siste året. Blant annet er det er kommet en rekke inititativ for å ta i bruk digitale signaturer, noe som vil gjøre mobilt internett både tryggere og enklere å bruke.

I dag bruker vi gjerne mange passord, brukernavn og ymse pin-kalkulatorer for å logge oss på bank- og betalingstjenester. Men nå kommer endelig BankID - et system for digitale signaturer som vil kunne skape et felles system for norske nettsteder og tjenester. BankID er bygget med et kryperingssystem med såkalte offentlige og private nøkler, noe som sikrer begge parter sikker identifisering av den andre og at meldingen ikke er lest eller endret.

digi.no omtalte senest i går at Sparebank1-gruppen og Nordea er klare til å starte utrullingen av BankID. Nylig kom man dessuten til enighet i PKI-forum, ledet av Nærings- og handelsdepartmentet, om å sørge for at digitale signaturer fra flere leverandører, deriblant Telenor/ErgoGroups Zebsign, skal virke mot hverandre. Den langsiktige planen er at offentlig sektor skal la deg utføre en rekke tjenester som utfylling av skjema og innmelding av klager over nettet. Med en digital signatur er avsender og mottaker begge sikre på hvem den andre parten er.

    Les også:

Dette er spennende for all nettbruk, men ikke minst for mobile brukere. I tillegg er dette selvfølgelig et potensielt kjempemarked for bankene, som nå gjør felles sak for å drive frem bruken av mobile betalingsløsninger.

Nordea, Fokus Bank, DnB, Sparebank1 og Gjensidige Nor har etablert Mobilt bankforum (Mbf), som skal være et uformelt forum med mål om "å være en pådriver i Norge for utviklingen av åpne, mobile betalingsløsninger"

Mbf overvåker markedsutviklingen i Norge og internasjonalt, og gir anbefalinger til felles initiativ i bransjen. Det skal være et forum for diskusjon og åpen informasjonsutveksling.

- Signering av dokumenter, posisjoneringstjenester, underholdning, kontakt med det offentlige, timebestilling hos lege og betaling i butikker og kiosker, er eksempler på tjenester som du, som mobil kunde, vil kunne få tilgang til i løpet av kort tid, forteller Thomas Thard - en av seks medlemmer i Mobilt bankforums arbeidsgruppe.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

Øvrige representanter i arbeidsgruppen er Ståle Gullbrekken i Sparebank1, Svein Gjertsen i Fokus Bank, Petter Taugbøl i DnB, Bent Bentsen i Gjensidige NOR Sparebank og Dino Wachendorf i Nordea Bank Norge. Nevnte Thard jobber for datasikkerhetsselskapet Norman i Sverige.

Det er opprettet et eget nettsted for Mobilt bankforum, der du bl.a. kan lese mer om Mbfs vedtekter og medlemmene i arbeidsgruppen.

Trendanalytikere digi.no tidligere har snakket med, tror det fortrinnsvis er unge folk som vil benytte seg av mobile betalingsløsninger - som å kjøpe bensin og kinobesøk med mobilen, eller administrere bankkontoen.

- Personer som er vant til å bruke bank- og kredittkort for betale for varer og tjenester, vil nok bruke litt lenger tid på å venne seg til tanken. Ungdom som ikke har etablert betalingsvaner ennå, vil nok omfavne mobile betalingstjenester i større grad, sier Ole Petter Nyhaug i trendbyrået Fishnet.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tekjobb-Indeksen 2024!
Les mer
Tekjobb-Indeksen 2024!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra