Tyske banker ligger langt fremme i utvikling og bruk av internettbanker. Dette har resultert i stor påpang av kunder og per i dag er det over ni millioner tyskere som brukert nettbank. Tyske storbanker vil fortsatt investere store beløp for å utvikle nettbankene, skriver den tyske avisen Handelsblatt.com.
Det er forventet at kundetilveksten fortsatt vil være stor de neste årene. En av verdens største investeringsbanker, amerikanske JP Morgan, forventer at 15 prosent av alle finanstjenster selges via Internett i 2003. Banken regner med at mer enn 48 millioner mennesker bare i Tyskland bruker nettbank i 2004.
Også tyske banker leter etter samarbeidspartnere som ikke opererer i finansbransjen, akkurat slik som Den norske Bank AS og Telenor ASA har gjort med Doorstep AS.
Her er DnB og Telenors virtuelle by
Gir blaffen i reklame
Når det kimer i telefonen, triller pengene ut
På terskelen til noe dyrt
Slike samarbeid på tvers av industrien skal øke kundemassen og skape større stordriftsfordeler. HypoVereinsbank for eksempel, skal lage en portal for kjøp og salg av eiendommer sammen med et større eiendomsmeglerfirma for å øke utlånet. Til sammen skal banken bruke nesten 1,5 milliarder norske kroner på e-banking til neste år.
Dresdner Bank, en annen stor tysk bank, sier at e-banking er deres største satsningsområde de neste to årene. Ifølge Handelsblatt skal banken investere nærmere fire milliarder kroner de neste to årene, og er åpen for samarbeid med andre industrinærninger. Samtidig vil Commerzbank investere penger i en egen separat nettbank uavhengig av morbanken.