BankAxpet har varslet utfasing av BankID på mobil en stund, og nå er datoen satt. Fra 1. september vil det ikke lenger bli mulig å benytte seg av tjenesten. Brukere må da benytte andre alternativer, fortrinnsvis BankID-appen.
BankID på mobil er tilknyttet brukerens SIM-kort og har vært et alternativ til å ha med seg kodebrikke siden 2009. Tjenesten ble utviklet i et samarbeid mellom Telenor og bankene, men ble ingen umiddelbar suksess. Etter de tre første årene hadde den bare 100.000 brukere. Det skyldtes en kombinasjon av få operatører og banker som støttet BankID på mobil.
App gir rom for videreutvikling
Først i 2013 kom flere mobiloperatører til, først Tele2-gruppen og deretter NetCom. På det meste brukte 2,4 millioner personer løsningen.
– BankID på mobil var den beste løsningen fordi den gjorde kodebrikken overflødig. Det var likevel nødvendig å bytte teknologi for å få en mer fremtidsrettet løsning, som ga en enda bedre brukeropplevelse og større rom for videreutvikling av nyttige tjenester, sier Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept, i en pressemelding.
BankID-appen har til sammenligning nå 3,3 millioner brukere. Den støtter identifikasjon gjennom biometri på mobilen og er utvidet med en løsning for legitimasjon.
Mac-brukere kan snart slippe «klipp og lim» fra Chat GPT