DIGITALISERING OG OFFENTLIG IT

BankID på mobil legges ned

Tjenesten opphører 1. september.

BankID-appen blir eneste alternativ til kodebrikke på mobil fra 1. september.
BankID-appen blir eneste alternativ til kodebrikke på mobil fra 1. september. Illustrasjonsfoto: BankID
Marius ValleMarius ValleJournalist
4. juni 2024 - 08:15

BankAxpet har varslet utfasing av BankID på mobil en stund, og nå er datoen satt. Fra 1. september vil det ikke lenger bli mulig å benytte seg av tjenesten. Brukere må da benytte andre alternativer, fortrinnsvis BankID-appen.

BankID på mobil er tilknyttet brukerens SIM-kort og har vært et alternativ til å ha med seg kodebrikke siden 2009. Tjenesten ble utviklet i et samarbeid mellom Telenor og bankene, men ble ingen umiddelbar suksess. Etter de tre første årene hadde den bare 100.000 brukere. Det skyldtes en kombinasjon av få operatører og banker som støttet BankID på mobil.

App gir rom for videreutvikling

Først i 2013 kom flere mobiloperatører til, først Tele2-gruppen og deretter NetCom. På det meste brukte 2,4 millioner personer løsningen.

– BankID på mobil var den beste løsningen fordi den gjorde kodebrikken overflødig. Det var likevel nødvendig å bytte teknologi for å få en mer fremtidsrettet løsning, som ga en enda bedre brukeropplevelse og større rom for videreutvikling av nyttige tjenester, sier Jan Bjerved, leder for ID i BankID BankAxept, i en pressemelding.

BankID-appen har til sammenligning nå 3,3 millioner brukere. Den støtter identifikasjon gjennom biometri på mobilen og er utvidet med en løsning for legitimasjon.

Open AIs «Work with Apps»-funksjon skal gjøre det mindre nødvendig å klippe og lime innhold mellom apper og Chat GPT.
Les også

Mac-brukere kan snart slippe «klipp og lim» fra Chat GPT

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.