Aschehougs egen bokhandel, Norli, lanserte i våres et tilbud på elektroniske bøker som skapte oppløp i butikken. De første 100 kundene ble tilbudt en lommedata av typen Hewlett Packard Jornada til rundt regnet halv pris, med elektroniske bøker ferdig innlagt i maskinen.
Datamaskinen som e-bøkene skal leses på var svært populære, men bokhandelen har hittil ikke solgt så veldig mange elektroniske bøker.
Ombord i maskinen, som kjører Microsofts operativsystem PocketPC, lå det fem romaner. Aschehoug kunngjorde samtidig sine lanseringer av andre bøker i elektronisk format, som skulle selges til laveste utsalgspris for pocketbøker.
Bøkene selges gjennom Norlis internettsider, men det er også meningen at man skal kunne kjøpe bøker på CD-ROM og såkalte Flash-minnekort.
- Alle de hundre lommedatamaskinene ble solgt på lanseringen, med fem bøker ombord. I løpet av sist uke har vi kommet opp i rundt 40 bøker solgt i etterkant, sier Norlis Internettredaktør Espen Nikolaisen til digi.no.
En god del av disse har gått til forbrukerne, men Nikolaisen innrømmer at det nok er bransjefolk som har kjøpt flest e-bøker. Men han vil ikke gå med på at tallet er unaturlig lavt.
- At dette skal være dårlig salg er en banal problemstilling. Hvis Erlend Loe, som er en av norges mest populære forfattere, selger 30-40 bøker i måneden fra en bokhandel, skal han være veldig fornøyd. Man kan ikke regne med at de 100 personene som kjøpte datamaskinen skal kjøpe e-bøker kontinuerlig, sier han.
Planen bak lanseringen var at kjøperne skulle hive seg på en 'månedens bok'-ordning, men dette har altså ikke slått til for fullt. Foreløpig selges e-bøkene til samme pris som den billigste papirutgaven av bøkene.
Prissettingen vil nok være gjenstand for vurdering etterhvert, sier Nikolaisen.