Republikanerne i den amerikanske kongressen sørget i går for flertall til en resolusjon som fjerner Obama-innførte regler hos det amerikanske teletilsynet, FCC (Federal Communications Commission). Denne krever at de amerikanske internettleverandørene må innhente samtykke fra kundene før de får dele blant annet kundenes surfehistorikk og app-bruk med andre selskaper.
I reglene kreves det også at internettleverandørene beskytter kundenes data mot hackere og informerer kundene om eventuelle sikkerhetsbrudd. Dette skriver blant annet The Verge.
Resolusjonen ble godkjent av senatet allerede i forrige uke, noe som betyr at det er opp til president Donald Trump å signere den eller legge ned veto mot den. Men det er lite sannsynlig at han vil gjøre det. Hans rådgivere i Det hvite hus anbefaler nemlig at han undertegner resolusjonen, slik at den blir gjort til lov.
Kan logge det meste
Internett-leverandører har store muligheter til å spore trafikken til kundene. For eksempel hjelper det ingenting å skru på inkognitomodus i nettleseren. Det skjuler i beste fall bare sporene lokalt på pc-en.
Kryptert trafikk, som websider som overføres via HTTPS, kan i noen grad begrense sporingsmulighetene, men fortsatt vil internettleverandørene kunne registrere hvilke nettsteder og webservere kundene besøker.
– Det vil være et knusende tap for personvernet på internett. ISP-er fungerer som portvoktere til internett, noe som gir dem utrolig tilgang til registreringer av hva du gjør på nettet. De bør ikke kunne profittere på informasjonen om hva du søker etter, leser om, kjøper og annet, uten ditt samtykke, skrev rettighetsorganisasjonen Electronic Frontier Foundation (EFF) etter senatets avstemming.
Injisering av annonser
Salg av kundeinformasjonen er bare én av flere ting som nå igjen blir lovlig. FCC-reglene, som flertallet av de amerikanske politikerne vil fjerne, stenger også mulighetene internettleverandører har hatt til injisere for eksempel annonser på sidene som kundene besøker. Det har også vært tilfeller av at internettleverandørene har injisert en spesiell type cookies som verken kan oppdages eller slettes, i all HTTP-trafikken kundene.
EFF har publisert en oversikt som forteller om en del internettleverandører, inkludert leverandører av mobil bredbånd og mobiltelefoni, som i har gjort dette.
Ujevne konkurranseforhold
Noe av bakgrunnen for republikanernes ønske om å reversere reglene, er at de mener de fører til forskjellsbehandling.
– FCCs personvernregler behandler på en vilkårlig måte internettleverandørene annerledes enn resten av internett, sa representanten Michael Burgess (R-Texas) under debatten i forkant av stemmegivningen, ifølge Ars Technica. Han uttalte videre at sosiale nettverk og søketjenester har urimelige fordeler i annonsemarkedet på grunn av dette.
Samtlige av demokratene i representantenes hus stemte nei til å forkaste FCC-reglene, og flere argumenterte tungt mot resolusjonen.
Kritikk
– Jeg har et enkelt spørsmål: hva i huleste er det dere tenker? Hvorfor ønsker dere å utlevere noe som helst personlig informasjon til et ansiktsløst selskap med den eneste hensikt å la dem selge den? Gi meg én god grunn til hvorfor Comcast bør kjenne til de medisinske problemene til min mor, sa representanten Michael Capuano (D-Mass.), ifølge Ars Technica.
– Jeg kjøpte undertøy på internett i forrige uke. Hvorfor skal dere vite hvilken størrelse jeg velger eller fargen?
Han skal ha oppfordret republikanerne til å forlate Capitol i fem minutter for å finne tre personer på gata som ønsker at internettleverandører samler inn og selger surfehistorikken deres.
Disse begivenhetene har blitt lagt merke til også i Norge.
Rasering
– Jeg frykter dette er begynnelsen av en rasering av Obamas innsats for å styrke teknologireguleringer og personvern i USA, skriver Kjetil Thorvik Brun, fagsjef IKT og digitale næringer hos bransjeorganisasjonen Abelia, i en epost til digi.no.
– Frem til Trump gikk i ed så har vi sett en forsiktig bevegelse i amerikanske krav til personvern, og i arbeidet med Privacy Shield viste amerikanerne vilje til å imøtekomme krav til styrket personvern. Samtidig som Europa implementerer nye personvernregler som styrker forbrukeres personvern, går nå USA i motsatt retning, skriver Brun.
Han mener at god ivaretakelse av personvernet er et samfunnsansvar, men også en konkurransefordel.
Forbrukernes markedsmarkt
– Like fullt må man også erkjenne at for den kreative utviklingen av nye tjenester kan det være en innovasjonsfordel å ha færre regulatoriske begrensninger. Til syvende og sist er det markedet som avgjør om de med det beste personvernet vinner frem. Med et stort og slagkraftig amerikansk hjemmemarked, ville det være en styrke for norsk og europeisk næringsliv med mest mulig like regler. Slike regler bør gi et sterkt personvern samtidig som det ivaretar innovasjonsevnen i næringslivet, skriver Brun.
Han mener at norske bedrifter bør betrakte endringene i europeisk regelverk som en mulighet.
– Samtidig må vi være klar over at denne muligheten avhenger av at forbrukere er bevisste om egne data, at de har tilgang på reelle valg og at de aktivt bruker sin markedsmakt, avslutter Brun.