IT-driftsselskapet Basefarm har kjøpt opp Webdeal, et mindre selskap i samme klasse. Begge har spesialisert seg på drift av forretningskritiske nettapplikasjoner og har til en viss grad konkurrent om de samme kundene.
- Dette gir oss styrke på IBM og eZ Publish i tillegg til mer av det vi allerede har. IBM er særlig interessant fordi det er en plattform som er veldig utbredt. Nå får vi en ekspertise som vi i liten grad har hatt tidligere, sier adm. direktør Grethe Viksaas i Basefarm til digi.no.
Hun påpeker at oppkjøpet er del av en ambisjon om å gjøre seg mer attraktive for kunder i bank- og finansbransjen.
Foreløpige regnskapstall viser at Webdeal med sine femten årsverk i fjor omsatte for rundt 18 millioner kroner, med rundt en halv million kroner i driftsresultat.
Basefarm har før oppkjøpet rundt 150 ansatte i Norge og ytterligere om lag 50 personer i Sverige. Konsernet omsatte i fjor for 267,4 millioner og fikk et driftsresultat på drøyt 25 millioner kroner.
Begge har flere ganger blitt kåret til gasellebedrifter og har vært drevet med overskudd, og med kontinuerlige vekst siden oppstarten.
- I løpet av noen uker samlokaliseres vi i våre lokaler i Nydalen. I november flytter vi til nye lokaler, også det i Nydalen, forteller Viksaas.
Webdeal var eid av ansatte og gründere, sammen med Edda Media. Foruten sistnevnt har kundelisten deres blant annet bestått av Expert, Hjemmet-Mortensen og Mediehuset Tek.
Ingen av partene ønsker å avsløre kjøpesummen.
Vil vokse i Europa
Basefarm-direktøren sier at de har ytterligere oppkjøpsplaner. Målet er å kjøpe opp et nederlandsk selskap ligner på, men er større enn Webdeal. Hensikten er å få et større fotfeste i det europeiske markedet. Denne avtalen er ennå ikke i boks.
Les også:
- [16.04.2012] Basefarm uberørt av krisene
- [17.11.2011] Rokering i Basefarm
- [18.05.2011] Basefarm kjøper seg opp i Nederland