MediaGuardian skriver i dag at BBC, ved den kommersielle virksomheten BBC Worldwide, gir opp satsingen på Beeb.com. Sammen med det amerikanske IT-investeringsselskapet TH Lee Puttnam Ventures var den britiske allmennkringkasteren sikker på at det vil lønne seg å satse på salg av varer over Internett.
TH Lee Puttnam skal ha puttet inn 32,5 millioner britiske pund i august 2000 (det vil si rundt 403 millioner norske kroner etter dagens valutakurser) og fikk dermed 13,5 prosent av selskapet. Da var selskapet verdsatt til 240 millioner pund.
Etter at dotcom-feberen gikk over i en solid bakrusm måtte Beeb, som er navnet til BBC på folkemunne, kvitte seg med 40 medarbeidere i januar i år.
Beeb Ventures Limited eier både e-handelsportalen Beeb.com og aksessleverandøren Beeb.net etter en restrukturering i 2000. Opprinnelig var Beeb.com allerede på banen i august 1996 som et kommersielt samarbeid mellom BBC Worldwide og ICL med morselskapet Fujitsu som sentral medspiller.
BBC hadde håpet at programmer med innarbeidede merkenavn som "Top of the Pops" og bilprogrammet "Top Gear" skulle gire opp nettbrukere til å kjøpe produkter online.
Nå mister i stedet de resterende 38 ansattei Beeb.com jobben,endel av dem får stillinger andre steder i BBC-systemet.
ISP-en Beeb.net skal opprettholdes, og Beeb. com vil bestå somen enkel portal til de andre tjenestene til BBC Worldwide. De resterende økonomiske midlene som eventuelt er igjen i Beeb Ventures Limited returneres til de amerikanske deleierne, skriver MediaGuardian.