Ingen liker spam eller søppel-epost, og de aller fleste som utvikler epost-løsninger forsøker å rydde opp i det på et eller annet vis.
Google snakker nå om sitt bidrag, som innebærer bruk av kunstig intelligens og maskinlæring for å rydde unna uønskede epost-meldinger i Gmail.
Det fremstår som veldig lovende. Ifølge produktsjefen Sri Harsha Somanchi bruker Gmail nå selskapets svært avanserte nevrale nettverk for å kjenne igjen spam-meldinger.
Les også: Matet kunstig intelligens med klassiske filmer.
Nettverkene skal først og fremst kjenne igjen eposter som er særdeles vanskelige. De som forsøker å ligne mest mulig på genuine epost-meldinger.
Ikke likt for alle
De skal også ta hensyn til individuelle preferanser, slik at ikke alle innbokser behandles likt. Din nabo liker kanskje å motta de nyhetsbrevene du hater, skriver Somanchi. Maskinlæring innebærer at spamfilteret kan forholde seg til disse preferansene.
Spamfilteret skal også være bedre enn noensinne til å luke ut phishing-eposter som utgir seg for å komme fra konkrete, godkjente avsendere. Den kunstige intelligensen skal kunne vurdere om meldingen faktisk kommer fra den relevante avsenderen, eller noen som bare etterligner.
Somanchi råder også flere brukere til å faktisk klikke på knappene som melder inn eposter som spam eller ikke - det er på bakgrunn av slike tilbakemeldinger at den kunstige intelligensen blir smartere.
Les mer: Dette skjer når AI får dagdrømme.
Per i dag er det mindre enn 0,1 prosent av en vanlig Gmail-innboks som er spam, og bare 0,05 prosent av genuine eposter havner ved en feiltakelse i spam-mappen, sier Google. Så det fungerer, men det kan også alltids bli bedre.
Konklusjonen er uansett tydelig: Maskinlæring og kunstig intelligens er kompliserte teknologier som blir stadig mer behjelpelige i vår enkle hverdag. De aller fleste vil tross alt si seg enige i at mindre søppel-epost er en god ting.