BEDRIFTSTEKNOLOGI

Bedre service når serveren er virtuell

Trygve Skibeli og Intility erfarer hvordan virkelig nedetid holdes nede av virtuelle servere.

19. des. 2007 - 07:35

OBS: En misforståelse førte til at Trygve Skibeli i denne artikkelen ble omtalt som daglig leder i Intility. Skibeli er viseadministrerende direktør med ansvar for forretningsutvikling. Erik Bakkejord er fortsatt daglig leder, slik han har vært siden 2001. Feilen er rettet i teksten nedenfor. (kl 10:58)

Selskapet Intility skilter med at de er «IT-avdelingen til små og mellomstore bedrifter». De tar det de kaller «totalt ansvar» for små og mellomstore bedrifters IT-infrastruktur, og presiserer at dette innebærer alt fra support av hver enkelt PC-bruker til drift av nettverk og servere. For dette betaler kundene fastpris, regnet per måned.

Trygve Skibeli var medgründer da Intility ble opprettet i 2000, og er i dag viseadministrerende direktør med ansvar for forretningsutvikling. Han hadde da arbeidet en årrekke i IBM Norge, med driftsverktøyet Tivoli.

– Vi tar oss ikke av selve applikasjonene, altså verken CRM eller ERP, men av det underliggende.

Nærmere 250 bedrifter har valgt å kjøpe server- og nettverksdrift og PC-support fra Intility etter denne modellen. Disse har opp mot 5000 brukere. Den største kunden har 600 brukere.

Skibeli er tilhenger av at IT-utstyr skal ligge nært til brukerne, ikke i en fjern datahall.

– Vi mener det beste er servere i kundens hus og tykke klienter. Mørkeleggingen av Oslo S [28. november] rammet ikke våre kunder.

Med nye lokaler i Schweigaards gate holder Intility til i et område som var utsatt for ringvirkningene av kabelbrannen hos Banetele.

– Tjenesten vår omfatter at vi tar oss av kundens internettforbindelse. Vi tar oss følgelig av alt som har med brannmurer, antivirus og liknende, og av all konfigurasjon av kundens PC-er. Vi har et reservenett mellom kunden og oss. Vi har et datasenter som fysisk er plassert hos Ventelo. Dit har vi fiber, og en alternativ vei.

I visse tilfeller kan Intility kjøre kundens applikasjoner hos seg.

– Det er aktuelt for eksempel der kunden har en svært desentralisert organisasjon. Vi kjører VPN-tjenester og Exchange for noen, og i noen tilfeller også CRM-systemer. Noen ganger er det en maskin hos oss som gir størst nærhet til brukerne.

Alt dette gjør at Intility må forholde seg til svært mange servere. Omleggingen av egne servere til en virtuell infrastruktur har gitt større pålitelighet, mindre nedetid, bedre ytelse og enklere drift, akkurat som VMware lover.

– Vi hadde 70 til 75 fysiske servere med en hel rad med funksjoner. Disse er nå erstattet av fem maskiner under VMware ESX, med dynamisk flyttbare domener. Bak dem står et antall lagringsnett (SAN) med 50 terabyte data og over 600 tapekassetter i en stor robot. Alle data er tre steder: Ute hos kunden, og to steder hos oss. Det er, som kjent, mange mulige kilder til katastrofer.

Motivet for omleggingen var en forventing om fortsatt vekst.

– Å vokse i fysiske servere er i praksis ikke hensiktsmessig. Vi ville ha høy oppetid og effektiv drift, og det var det som drev oss til VMware.

Erfaringene har svart til forventningene.

– Vi har for eksempel opplevd at en ESX-server mistet nettforbindelsen. Da var vi tilskuere til hvordan VMware selv tok affære og automatisk fordelte de virtuelle serverne derfra på de andre ESX-serverne.

Skibeli har begynt å anbefale at også kundene oppgraderer til virtuelle servere under VMware når de fornyer maskinparken.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Da euroen kom til Trondheim
Da euroen kom til Trondheim

– Ute hos kundene har vi ansvar for rundt 500 servere, under en ordning med fjerndrift. Men vi opplever alltid noen som ikke kommer opp igjen etter å ha blitt patchet. Med fysiske servere er dette et horrorshow, fordi det tar oss mange timer å få serverne opp igjen. Med VMware ute hos kundene forsvinner nedetiden i slike tilfeller.

Intilitys anbefalte løsning for kunder som går med på å virtualisere sine egne servere, er å satse på to fysiske maskiner og et SAN bak.

– Har du et SAN har du også alle de virtuelle serverne trygt bevart. Samtidig er de også kopiert hos oss. Vi har en funksjon som overvåker alle SAN-ene og aller serverne. Hvis alt hos kunden går ned, kan vi kjøre opp de virtuelle serverne hos oss, siden vi har samme plattform som dem.

Skibeli forteller at redusert forvent nedetid ved serverhavari trigger mange til å satse på virtualisering.

– Går en fysisk server ned, tar det lang tid å få tjenestene oppe igjen. Vi regner med fire timer for å få tak i den fysiske maskinen, og fem timer for å installere operativsystem og annen systemvare. Så må selve applikasjonene installeres, og så skal vi gjenopprette data fra backupen. Det tar ett til to døgn. Mange sier de ikke kan leve med et slikt scenario.

To ESX-server kan lett erstatte åtte fysiske servere.

– Det er sannsynligvis billigere å kjøpe to servere for å kjøre ESX, enn å kjøpe åtte enklere servere. Og når man først er over på det virtuelle, skjønner man hvor enkel neste maskinvareoppgraderingen vil bli: Da er det bare snakk om å overføre virtuelle server. Det går løpende og automatisk. Man trenger ikke lenger engasjere for eksempel dem som lever applikasjonene. Standardisering på VMware som plattform betyr at man ikke behøver å etablere noen standard på maskinvarenivå.

Intility har rundt 70 ansatte. Skibeli mener bedriften er blitt en mer tiltrekkende arbeidsplass når de satser på moderne virtualiseringsteknologi.

– De yngre ser at her kan de lære mye og få nye muligheter. Seniorene setter pris på fokuset på kompetanse, og på at virtualisering reduserer behovet for nattarbeid.

En annen bonus har med grønn IT å gjøre.

– Vi har regnet på det, og vi er kommet fram til at det stemmer, det VMware sier, at for hver server man virtualiserer, fjerner man en bil fra veiene. Utslippene vi har spart atmosfæren for hittil, tilsvarer 655 turer fram og tilbake mellom Oslo og Trondheim i en middels stor bil som en Audi A4.

En tredje bonus ligger i reduserte utgifter på andre områder.

– At serverparken vår tar mindre plass, svarer til at vi sparer 300 000 kroner i arealleie i året. I tillegg har vi redusert det årlige strømforbruket med 300 000 kWh, det tilsvarer 160 000 kroner per år.

Problemfri har overgangen ikke vært.

– Vi undervurderte kompetansebehovet. Det er ikke så enkelt som VMware påstår, å drive en ESX-server. Linux ligger i bunn på ESX, og man kan ikke drive det uten å kjenne en eneste Linux-kommando. Det måtte vi bygge opp selv, og det var tyngre enn vi trodde.

Et annet forhold Intility erfarte, er at det tar tid å erstatte fysiske servere.

– Det er alltid en backlog av ting du skal ta igjen. Det kom mye nytt opp på VMware, før vi fikk tatt alle de fysiske serverne.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.