Midt oppi stagnerende nettbrett-salg finnes det potensielle lyspunkter.
Det er allerede nokså bredt anerkjent at nettbrett-salget går dårlig, da mange brukere foretrekker store smartmobiler eller er rett og slett fornøyd med sine eksisterende brett og ikke har noe stort behov for å oppgradere.
Det gjelder imidlertid i hovedsak forbrukermarkedet, og analyseselskapet Strategy Analytics mener at det er bedriftene som kommer til å redde segmentet.
Les også: Stadig færre kjøper nytt nettbrett
Dette knytter seg blant annet til forventet lansering av en «iPad Pro» som ventes i løpet av høsten. Det har lenge vært spekulert at Apple kommer til å slippe et større (12,9 tommers skjerm) og kraftigere nettbrett som vil være rettet mot krevende, profesjonelle brukere.
iPad Pro og Surface
Microsoft har allerede hatt stor suksess med Surface Pro 3, som er en fullverdig pc, men i nettbrett-format, og man regner også med at en ny versjon av denne maskinen kommer i løpet av høsten.
Det har til og med dukket opp rykter i det siste om at Samsung planlegger et nettbrett med hele 18,4 tommers skjerm, men disse tar vi med en klype salt.
Strategy Analytics spår at salget av store nettbrett vil vokse med 185 prosent i år, sammenlignet med året før. Mindre brett med skjermer på rundt 7 tommer vil derimot fortsette å selge dårligere, da «phablet»-smartmobiler utkonkurrerer disse.
Les også: Salget av Windows-brett øker
Analyseselskapet mener at bransjer som helse, utdanning og salg vil få nytte av store og kraftige nettbrett og hybridmodeller, og slike løsninger kan gjerne erstatte tradisjonelle pcer på kontorene for mange.
Rapporten ser så langt frem i tid som 2019, og det spås at om fire år vil bedriftsmarkedet for nettbrett utgjøre syv prosent av det totale nettbrett-salget.