Mange norske bedrifter bruker dyre femsifrede numre til kundeservice. En fersk dom gjør at det ikke lenger skal være lov å ta mer enn vanlig mobiltakst.
Det kan koste deg 30–40 kroner å stå i telefonkø i ti minutter hos banken, forsikringsselskapet eller strømleverandøren din hvis du ringer et femsifret nummer fra mobil, melder NRK. Dette vil myndighetene ha en slutt på.
Etter en ny EU-dom har det blitt ulovlig for norske bedrifter å kun tilby dyre femsifrede telefonnumre til sine kunder, ifølge kanalen. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) har foreslått at teleoperatørene endrer prisene på spesialnumrene til vanlig grunntakst.
_logo.svg.png)

Sammen med Forbrukerombudet vurderer nå Nkom hvilken vei de skal gå videre og har planlagt et møte i løpet av uken.
– Dersom ikke det er mulig å komme til enighet, vil vi gjennomføre en tilsynsaksjon med næringsdrivende innenfor flere bransjer for å se om dyre spesialnumre fortsatt brukes av kundeservice, sier nestleder Bente Øverli hos Forbrukerombudet.
Nkom anslår at teleselskapene tjente opp mot en halv milliard kroner på femsifrede numre i 2016.