Det amerikanske nettmedieselskapet AOL (America Online) meldte tirsdag morgen om resultater for andre kvartal.
Omsetningen endte på 542,2 millioner dollar i årets andre kvartal, ned 8 prosent fra samme periode i fjor. Det er imidlertid verd å merke seg at reklameomsetningen steg med 5 prosent, fra 304,7 millioner dollar i andre kvartal 2010 til 319 millioner dollar i samme kvartal i år.
Men fremdeles kommer store deler av selskapets inntekter fra abonnenter de selger nett-tilgang til. Inntektene fra dette området falt med 23 prosent, fra 260 millioner dollar til 201,3 millioner dollar, i årets andre kvartal.
Driftsresultatet endte med et underskudd på 5,8 millioner dollar, en betydelig forbedring fra samme periode i fjor da selskapet tapte 1,3 milliarder dollar.
Nettoresultatet endte med et underskudd på 11,8 millioner dollar, mot 1,05 milliarder dollar i tap samme periode året før. Store deler av fjorårets enorme tap kom imidlertid fra en gigantisk goodwill-avskrivning.
I kvartalsrapporten skriver Tim Armstrong, AOLs toppsjef og styreleder, at selskapet for første gang siden 2008 opplever vekst i reklameomsetningen. Selskapet kjøpte opp Huffington Post for 315 millioner dollar ved starten av året. De har også kjøpt teknologinettstedene TechCrunch og Engadget.
Les også:
- [10.04.2012] Selger patenter for milliarder
- [07.02.2011] USAs mest vellykkede nettavis er solgt
- [06.12.2010] AOL kan bli stykket opp
- [29.09.2010] AOL kjøper blogg for 180 millioner
- [29.04.2010] AOL kvitter seg med ICQ