P4 Radio Hele Norge AS er kjent for å ha en sterk salgsavdeling på kjernevirksomheten som er radio. Med lanseringen av Forsiden håper de å kunne utnytte synergier fra radiovirksomheten, blant annet gjennom eventer/begivenheter, for å få stuntet inn inntekter.
De første syv ukene av driften på P4s Forsiden.no har skaffet 1,2 millioner kroner inn i kassa til P4. Forsiden har hittil over to millioner sidevisninger i måneden og cirka 50.000 unike brukere i uken, ifølge P4s egne tall.
Nettevents annonsert på radio viser seg å gi god trafikk. Forsidens lanseringsevent, hvor man kunne vinne en bil, ga alene én mill sidevisninger allerede første dagen med virksomhet. Tjenesten krasjet imidlertid på grunn av at 6.000 var inne på en gang, noe som førte til utsettelse av lanseringen i over én time i februar i år.
Les om satsingen her:
P4 og Microsoft: - Vi er først
Forsiden tar journalister fra Dagbladet, Nettavisen og NRK
P4 skal tjene portalpenger allerede neste år
"Bil-redauksjon" skal gi portalsatsing fart
Han sier at P4 sitter igjen med alle inntektene selv (selskapet er 100 prosent eid av P4) og at samarbeidspartner Microsoft Norge AS kun er en partner i nettvirksomheten.
- Inntektene er over forventningene. Før vi startet satset vi på at Forsiden.no skulle gå break even i år 2000. Jeg vil ikke si hvor langt foran vi ligger på inntektssiden i første kvartal, sier han og understreker at inntektene er direkte knyttet til internettvirksomheten.
Den såkalte "redauksjonen", hvor en bil legges ut for salg, er lagt opp slikt at prisen går ned hvert fjerde sekund, helt til noen ikke klarer spenningen lenger, og kjøper bilen. Dette fører selvfølgelig til økt tidsbruk på tjenesten fra brukerne som engasjerer seg.
Økonomidirektøren vil ikke spå hvordan året vil utvikle seg både på inntekts- og kostnadssiden. Kostnadene de første syv ukene er på 1,5 millioner kroner, noe som gir et lite driftsunderskudd de første månedene. Osland sier imidlertid at ting kjapt endrer seg i en digital verden, og at han ikke vil spå de økte utgiftene som eventuelt måtte komme.
P4 hadde en presentasjon i forrige måned hvor de fremstilte seg med ny strategi som et digitalt mediehus.
- Vi redefinerer oss fra å være et rent radioselskap til et digitalt mediehus med radio som kjerne. Vi satser på videre virksomhet med utgangspunkt i den marketing-motoren som radioen er, sier han og mener at P4 nå skal fokusere på å fordele digitalt innhold i flere kanaler, inkludert WAP og web. I tillegg er de forberedt på å sparke i gang sin digitale radiokonsesjon, P4 har lenge hatt prøvesendinger ut til de få nordmenn som sitter med digitale mottakere.
- Vi føler vel at vi har god kompetanse på å videreformidle innhold i sanntid, i konsis form. Radio er et veldig instant realtime medium i likhet med Internett, mener Osland.
Dermed vil P4 fremover satse ytterligere på innsalg av nettevents, samt videre-utvikling av spesialtjenester og communities.