Salget av Apples Mac-maskiner i de nordiske landene står omtrent på stedet hvil, til tross for at selskapet de senere årene har lansert mange maskiner som har fått mye oppmerksomhet i pressen. Dette går fram av tall utarbeidet av svenske IT Research.
Til crn.dk sier David Larsson, som leder analyseselskapet, at Apple fortsatt har en markedsandel på omtrent tre prosent i Danmark og Norge. I Sverige er andelen på fire prosent, mens andelen i Finland er på under to prosent.
Heller ikke Apples nye Macbook Air antas å bedre situasjonen.
- Det er slett ikke så lett å øke markedsandelene sine i PC-markedet. Det kommer dessuten mange nye ultramobile, bærbare PC-er i løpet av denne våren, og Apples maskiner er dyre. De er for dyre til at merket kan vokse noe særlig hvis man ser på markedeler, men målt i omsetning i kroner og øre vil de sikkerhet ha en pen vekst, sier Larsson til crn.dk.
Larsson mener det særlig er i bedriftsmarkedet, hvor et stilig utseende har mindre betydning, at det er vanskelig for Apple å gjøre seg gjeldende. Han regner dog med en viss vekst for Apple i privatmarkedet.