Ola Gaute Aas Askheim har nylig bestemt seg for å slutte som styreformann i Bilguiden. Selskapet står nå overfor store utfordringer. Aas Askheim forteller at annonsørene nå begynner å forholde seg til Internett som et annonsemedium.
- Vi har opplevd en jevn vekst og mer velvilje i markedet gjennom hele høsten. Annonsørene er nå velvillige til å signere kontrakter, ikke bare være "nysgjerrig-positive".
Det skjer mye i markedet, og styreformannen bør ha større fokus på Bilguiden enn det Aas Askheim har nå.
- Ny styreformann blir Ingar Østby, som kommer fra Venture Partners. Selskapet er majoritetseieren i Bilguiden, og det er naturlig at styreformannen representerer dette selskapet. Det var av hensyn til enklere beslutnings- og arbeidsprosesser som gjorde at jeg satte plassen til disposisjon, sier Aas Askheim som fortsetter som vanlig styremedlem.
Den andre grunnen er at han både er daglig leder og styreformann i sitt eget selskap, Bengal Consulting. Selskapet ble startet i oktober i år etter å ha brutt ut fra trendbyrået til reklamebyrået JBR/McCann, Magic Hat,
De har fått mye mer å gjøre enn planlagt.
- Det krever mye, og det er viktig med full fokus på dette nå, sier Aas Askheim til digi.no.
Bengal Consulting jobber med merkevareplanlegging (brand planning) og trend management (det å systematisere informasjon, tendenser og fenomener, og gjøre fortolkninger og analyser som rådgivning for kundene).
Kundene er store norske merkevareannonsører blant annet innen telekommunikasjon, bank, hjemme-elektronikk innen forbrukervaremarkedet. Bengal Consulting har nå seks ansatte, og planlegger utvidelse. Aas Askheim regner med at selskapet får omtrent 1 million kroner i honorarinntekter de første tre månedene.
Aas Askheim startet selskapet 1. oktober i år, sammen med to kolleger fra Magic Hat, Paal Fure og Hege Christensen.
- Vi valgte å starte for oss selv fordi vi følte behov for uavhengighet og handlefrihet, avslutter han.