Datatilsynet har bedt det sentrale europeiske Personvernrådet, EDPB om en europeisk bindende avgjørelse i saken mot Meta.
De ber om at forbudet mot adferdsbasert markedsføring gjøres gjeldende for hele EU og EØS, og at det blir permanent.
Det melder Datatilsynet i en pressemelding.
Vil stanse atferdsbasert markedsføring
Det norske Datatilsynet beordret i sommer Meta til å stanse atferdsbasert markedsføring på Facebook og Instagram.
Den 22. og 23 august møttes partene i Oslo tingrett etter at Meta hadde begjært midlertidig forføyning i et forsøk på å ugyldiggjøre vedtaket.
− Dette vedtaket er ugyldig og påfører selskapet betydelige skader, mente Facebooks advokat Christian Henrik Prahl Reusch.
Meta fikk ikke gehør, og tapte i retten.
− Samtidig fortsetter Meta de ulovlige aktivitetene og har ennå ikke innrettet seg etter vedtaket, skriver Datatilsynet i pressemeldingen.
Ber om permanent vedtak
Datatilsynets vedtak varte bare i tre måneder.
Det er fordi tilsynet ikke har hjemmel til å fatte egne vedtak i saker som hører til det irske datatilsynet, utover slike midlertidige hastevedtak.
– Vi har derfor bedt Personvernrådet om en bindende avgjørelse i saken, og mener at det midlertidige forbudet må gjøres permanent. Videre mener vi at loven må tolkes likt i hele EU/EØS, og vi ber derfor om at forbudet utvides til resten av Europa, skriver Datatilsynet i pressemeldingen.
Vil ikke vente på Meta
Meta har selv lovet at de vil gå over til samtykke for å bruke data om bevegelser på nett til å vise målrettet reklame. Det vil ikke Datatilsynet vente på.
– Det er svært usikkert om og når en gyldig samtykkeløsning kan komme på plass, og vi i Datatilsynet er av den oppfatning at vi ikke kan tolerere ulovlig aktivitet i mellomtiden, sier Judin.
I Oslo tingrett understrekte Meta at det ville ta tid å få på plass en samtykkebasert løsning. Det viste Datatilsynet lite forståelse for.
– Meta fortsetter å behandle personopplysninger ulovlig i hele EØS. Å få saken prøvd i Personvernrådet er derfor nødvendig for å sikre at Meta respekterer Facebook- og Instagram-brukernes rettigheter, sier Tobias Judin.
Konflikten kort forklart: