Forholdet mellom aviskonkurrentene i Bergen var jevnstort inntil i fjor vår: I februar 2002 hadde Bergensavisen.no en økning på hele 12 prosent fra januar, noe som var mest av alle norske nettsteder i den perioden. Da gikk BA opp i ryggen på BT med 181.000 unike besøkende - Bergens Tidende hadde 190.000 besøkende i februar 2002.
Siden den gang har imidlertid BT.no rykket kraftig fra BA.no:
På den ferske RedMeasure-målingen fra Norsk Gallup har Bergens Tidende faktisk økt mest av alle nettsteder i Norge, 65 prosent flere besøkende på ett år. Bergensavisen har også hatt en kraftig vekst, men ikke mer enn 35 prosent.
Dermed har BT.no passert 300.000 besøkende (313.000), mens BA.no har 244.000 per i dag.
Redaktør for TV og Internett, Tor Arne Fanghol i Bergens Tidende, sier til digi.no at dette er et utslag av en bevisst satsing:
- Hovedårsaken er at vi har bygd oss kraftig opp på nyheter og oppbemannet staben for å dekke lokale nyheter. Vi har satset mye med å være først med dem i vår region, sier han.
Problemstillingen som alle mediehusene diskuterer hver dag har BT løst ved å opprette en felles desk for TV, papiravis og Internett. Der diskuteres hvilke saker som skal slippes i hvilke kanaler på hvilket tidspunkt.
- Vi har utgavesjefer, nyhetsredaktør og en felles desk. Siden høsten 2001 har vi hatt mulighet til å kjøre et sterkt trøkk på BT.no, inkludert levende bilder. Det betyr at informasjonspakken vår er bredere enn konkurrentenes, mener Fanghol.
- I fem år var vi størst i Bergen på Internett, det kom nok at vi var først i løypa, sier sjefredaktør Olav Terje Bergo (bildet) i Bergensavisen til digi.no.
Bergo tror hovedforklaringen på at Bergensavisen har sakket etter på nett er todelt: Den ene grunnen er at BA ikke er en rik avis og har kjørt mager bemanning hele veien på Internett. Den andre er skatteopplegget.
- En hovedfaktor er nok at vi har forsøkt å ta betalt for endel tjenester blant annet skatteopplysninger. BT krysspubliserer alt stoffet sitt fritt, noe som nok har bidratt til veksten, mener Bergo.
Han får støtte hos konkurrenten:
- Vi har et åpent skattesøk, det er klart det har hjulpet oss oppover. Skatten har ført oss dit vi er i dag, og det har fått endel lesere til å oppdage andre deler av innholdet vårt, mener Fanghol i BT.
Men på rubrikkannonser sier Bergo at BA stadig ligger et hestehode foran.
- På linjerubrikkannonser er vi størst i Bergen, med 65-70 prosent markedsandel på papir. Selv om BT er inne i FINN-samarbeidet har vi greid å forsvare denne posisjonen lokalt, hevder BA-redaktøren.
Det har vært en sterk priskonkurranse som BA foreløpig har vunnet, men til tross for satsingen utgjør rubrikkinntektene ikke mer enn 7-8 prosent av hele BA-konsernets omsetning.
- Dette er hvis du ser på rubrikkinntektene alene. Men betydningen er mye større når du for eksempel tar hensyn til tilstrømningen av lesere til avisa, sier Bergo.
Fanghol mener FINN-samarbeidet fungerer fint for dem og at de er godt posisjonert for rubrikksatsing videre.
- Historien med rubruksatsing skriver seg langt tilbake, men vi akter å kjempe for markedsposisjonen på rubrikkannonsering, sier BT-redaktøren.
Han sier at nå kommer også de profesjonelle merkevareannonsørene til BT.no.
- Annonsørene har for første gang spesifikt begynt å etterspørre nettannonser. Tidligere har det vært tyngre å selge, men på nyåret har annonsørene kommet. De har oppdaget hvor mange mennesker som er innom tjenesten hver dag, mener Fanghol.
Her er RedMeasure-oversikten for februar 2003: