Tyske Bertelsmann AG hadde store ambisjoner om å feie over Norden da de kjøpte svenske Bokus i september i fjor og rasket med seg restene av det svenske konkursboet Boxman på nyåret.
Like før jul gikk Helge T. Zimmer fra den nedlagte, norske Boxman-virksomheten for å lede det norske kontoret til BOL.com videre.
Nå er det slutt for Zimmer etter få måneder.
I en pressemelding fra Direct Group Bertelsmann skriver selskapet at kontorene i Norge og Danmark legges døde. I Sverige og Finland, hvor BOL har opparbeidet seg lederposisjoner, beholdes og integreres virksomhetene i medlemsklubbene som Bertelsmann har i disse landene, blant annet bokklubber.
Det vil si at all e-handelsvirksomhet (salg av litteratur og musikk) konsolideres inn i DirectGroup-virksomheten og danner en stort global postordrefabrikk med 55 millioner medlemmer og kunder som betjenes av 15.000 ansatte i 22 land.
Online- og offlinevirksomhetene slås sammen for å skape skikkelig omsetning på direktesalgsvirksomhetene til Bertelsmann.
I inneværende fiskale år beregnes e-handelsvirksomheten på BOL.com til 180 millioner tyske mark, det vil si 735.3 millioner norske kroner etter dagens valutakurser. Hvis du legger til anslaget på bok- og musikk-klubbenes salg via sine egne hjemmesider (150 millioner tyske mark bare for i år - 612,7 millioner norske kroner), blir omsetningen via digitale kanaler langt over én milliard kroner for tyskerne allerede inneværende år..
Det er forventet at samarbeidet med Napster, der intensjonen er å skape verdens største musikk-tjeneste med potensielt 60 millioner kunder, etter planen skal opp som en abonnementstjeneste i juli i år. Allerede i dag har Bertelsmanns BeMusic 17 millioner kunder og en omsetning på 1,5 milliarder tyske mark (det vil si 6,12 milliarder kroner).