Selv om kontaktløs betaling på ingen måte har tatt riktig ennå, i alle fall i vår del av verden, så er det mange som tror og håper at dette snart vil bli utbredt. En rekke aktører forsøker å posisjonere seg, og mange vil falle fra underveis.
MasterCard er én av disse aktørene, som nå forsøker å gå litt nye veier, kanskje for å unngå at lederrollene i dette spillet blir dominert av selskaper med tilhørende smartmobilplattformer.
Mislyktes: Telenor og DNB gir opp Valyou
For «alle» enheter
I forbindelse med Money 20/20-konferansen som arrangeres i Las Vegas denne uken, avduket MasterCard i går et nytt program som skal bringe selskapets betalingsløsninger ut til et bredt spekter av forbrukerprodukter innen en rekke bransjer, inkludert bil, mote, teknologi og kroppsnær.
Målet er å gjøre det mulig for brukeren å betale med den enheten eller gjenstanden det er mest bekvemt for dem å bruke, samtidig som at sikkerheten opprettholdes. Tingenes internett er selvfølgelig et sentralt stikkord her.
– Etterhvert som stadig flere «ting» blir tilknyttet nettet, vil forbrukere få uendelige muligheter når det gjelder måten de betaler på, og de vil ha behov for at alle deres enheter fungerer sømløst sammen, sier Ed McLaughlin, Chief Emerging Payments Officer i MasterCard, i en pressemelding.
– Dette programmet fjerner grensene for hvordan vi betaler ved å gi nesten enhver ting en sikker, digital betalingsopplevelse, sier han og nevner ringer og andre smykker, smart- og trenings-armbånd, moderne bilnøkler, klær og klestilbehør som eksempler på slike gjenstander.
Satser videre: Sparebank 1 kjøper opp norske mCash
Partnere
Partnerskap er essensielt for utbredelsen av slike løsninger. Selve teknologien som benyttes er utviklet i samarbeid med brikkeleverandøren Qualcomm og NXP, som blant annet mye annet tilbyr teknologi for transaksjonssikkerhet.
Blant selskapene som skal tilby produkter med støtte for programmet – som MasterCard kaller for Commerce for Every Device – nevnes bilprodusenten General Motors, smartsmykke-selskapet Ringly, smartarmbånd-leverandøren Nymi og klesdesigneren Adam Selman.
Den første banken som støtter programmet, er amerikanske Capital One. Men listen vil måtte bli mye lenger dersom MasterCard skal kunne lykkes med denne satsningen.
En video som viser hvordan MasterCard ser for seg hvordan slik betaling vil fungere, finnes her.
Det tar tid å bli forberedt: – Betal kontaktfritt overalt i Europa innen 2020