Norden ligger helt i tet i verden når det gjelder andelen internettbrukere som benytter musikktjenester på nyttet, og nordmenn er i tet i Norden når det gjelder andelen som er villige til å betale for slike tjenester. Det viser en undersøkelse som TONO har gjort i samarbeid forvaltningsorganisasjonene for musikkskapere i Danmark og Finland, henholdsvis KODA og Teosto. I undersøkelsen har til sammen 4000 personer i Danmark, Finland, Norge og Sverige svart på undersøkelsen – tusen i hvert land.
Ifølge undersøkelsen er det omtrent 17,8 millioner internettbrukere i Norden i alderen 15 til 65 år. 78 prosent av disse har brukt en digital musikktjeneste i løpet av de siste tolv månedene. Dette inkluderer tjenester som YouTube, Spotify, WiMP eller iTunes. I markeder som ifølge TONO normalt betraktes som ledende på musikk, er andelen på 61 prosent. Tallet skal være hentet fra Ipsos MediaCT 2013.
– Med streamingtjenester ligger praktisk talt hele verdensrepertoaret for musikkelskerens fingerspisser. I Norden ligger mye til rette rent teknologisk for å ta i bruk streaming, og hele 8 av 10 internettbrukere oppgir nå at de streamer musikk, forteller avdelingsdirektør for Online Media i TONO, Inger Elise Mey, i pressemeldingen.
Spotify
Ifølge TONO bruker åtte millioner mennesker i Norden strømmetjenester som Spotify, WiMP og lignende. I de fire største landene i Norden, har Spotify alene sju millioner brukere. I mai i år hadde Spotify 40 millioner brukere globalt. Ifølge TONO vitner det om en markant digital forbrukskultur i de nordiske landene.
Betaling
20 prosent av de spurte, drøyt 3,5 millioner personer, oppga at de har betalt for musikk i form av nedlasting eller strømming i løpet av de siste 12 månedene. Det er i Norge at andelen er størst.
– Norske musikkbrukere har klart størst betalingsvilje for å streame musikk i Norden. Her oppgir 36 prosent at de betaler for en streamingtjeneste. Til sammenlikning betaler kun 13 prosent av finnene for streaming. På tvers av hele Norden er tallet 20 prosent. Dette viser en svært tydelig tendens: Nordmenn er positive til å betale for bruk av musikk, sier Mey.
Dette er likevel lavere enn tallet som kom fram i en undersøkelse som Respons Analyse gjorde for WiMP i fjor i Norge. Der oppga 48 prosent at de er villige til å betale for en musikkstrømmetjeneste. Samtidig er det ofte noe annet å si at man er villig til å gjøre noe, til faktisk å gjøre det.
Også deling av musikk er sosiale medier er populært, spesielt blant de yngste brukerne i Norden. 48 prosent av de spurte mellom 15 og 24 år oppgir at de har delt lenker til enkeltspor eller spillelister. Totalt har 31 prosent gjort dette. 27 prosent oppgir at de følger én eller flere artister i sosiale medier.
En undersøkelse gjort av Billboard tidligere i høst rangere de største musikkstrømmetjenestene etter ulike kriterier, inkludert antallet betalende brukere (noe de færreste har oppgitt). Spotify har en klar ledelse med 10 millioner betalende brukere og tilstedeværelse i 57 land. Deezer på andreplass tilbys i 180 land, men har bare halvparten så mange betalende brukere som Spotify. Norske WiMP ligger på sjuende plass globalt med 580 000 betalende brukere og tilstedeværende i fem land.
Les også:
- [30.01.2015] WiMP blir amerikansk
- [20.10.2014] Spotify lanserer familiedeling