Filmwebs populære billettbestilling på nett skal to ganger den siste måneden ha hatt problemer i forhold til registrering av bestillinger og betaling. En bruker ble belastet fire ganger for en bestilling - her er hva han skriver i en e-post til digi.no:
"Jeg har blitt skikkelig skuffet over Filmweb nylig. Det gjelder deres nettbillett-løsning, der man kan bestille kinobilletter på Internett. Problemet mitt var at jeg tastet inn personalia og VISA-nummer, men i stedet for en bekreftelsesside fikk jeg "ASP timeout", altså en webserver timeout. Jeg regnet da med at transaksjonen ikke ble fullført, all den tid jeg ikke fikk mail om referansenummer slik man vanligvis får. Jeg lyktes med å bestille billettene mine på fjerde forsøk, det vil si etter tre timeouter. For den siste transaksjonen fikk jeg da også mitt referansenummer tilsendt på mail. Men noen dager senere viste det seg dessverre at mitt VISA-kort var blitt belastet fire ganger."
Filmweb-sjef Kjell Arne Orseth mener likevel vi kan ta det med ro.
- Vi har hatt timeout-problemer to ganger - en gang rett før jul og en gang i jula. Det ble liggende endel transaksjoner i systemet, men disse skal ha blitt fanget opp og eventuelle trekk blir automatisk tilbakeført, sier han.
Det skal ha vært feil med serveren hos betalingstilbyderen ved en av kinoene Filmweb tilbyr nettbestilling. Betalingsløsningene er forskjellige fra kino til kino, opplyser han.
Men Orseth er enig i at det kan gå på troverdigheten løs.
- Det ser jo ikke bra ut, men jeg kan forsikre brukerne om at vi har rutiner på dette og følger opp slike ting. Om noen får problemer, er det bare å ringe kundeservice, sier han.
Den uheldige billettbestilleren kan i etterkant opplyse om at han er blitt kontaktet av en tekniker i Filmweb, og forsikret om at pengene er på vei tilbake. "Happy ending for meg altså" skriver han i en ny e-post til digi.no.
Orseth mener det er viktig å følge opp slike saker, også for å gi folk tillit til e-handel generelt, noe han mener Filmweb har klart.