Digital-TV er et helt nytt og for mange et ukjent medium. Nå kaster den svenske auksjonstjenesten Bidlet seg over kanalene for å tilby en avansert form for shopping TV-Shop, nemlig auksjon over digital TV.
Bidlet ble tidligere kjøpt opp av den engelske auksjonsgiganten QXL.com.
Dag R. Lindløkken, administrerende direktør i Bidlet Norge, tror netthandel via TV vil bidra til å nå det tradisjonelle "postordresegmentet" som ikke er så opptatt av Internett. Særlig i distriktene ser Lindløkken et stort potensiale.
- Det er mange som er fortrolig med tekst-TV, men helt uerfarne med Internett. Denne gruppen vil trolig hoppe rett på den nye tjenesten. Distriktene er underrepresentert når det gjelder netthandel i forhold til potensialet.
- Mye av fordelen med netthandel er jo at man slipper å oppsøke et utsalgssted og derfor vil handel via TV-en by på store muligheter, tror Lindløkken som spår en ny vår for den nye økonomien når Digital TV kommer på beina.
- Dette vil ikke utgjøre en stor del av omsetningen vår, men det er viktig for oss å være i forkant av utviklingen, sier Lindløkken
Bidlet jobber nå med å gjøre dette tilgjengelig for norske brukere, men noen lanseringsdato er ikke satt.
- Vi jobber med dette, og har vært i snakk med noen teknologileverandører. Men ingen ting er formalisert, sier han til digitoday.