Reisende passasjerer klager over at de ikke får betalt på automatene før de går ombord på togene fordi NSBs billettautomater ikke tåler snø. Som regel er det flere ubetjente vogner enn betjente, så det blir trangt på vognen med konduktør.
Automatene bruker en trykkfølsom skjerm som heller utover. På de automatene som står innendørs eller under tak er ikke dette et problem, men på de mange stasjonene hvor automatene står utendørs under åpen himmel virker ikke de ikke når snøen laver ned og blir liggende oppå skjermen.
Når man da børster vekk snøen klarer ikke skjermen å registrere at det trykkes på ønsket valg. Noen ganger reagerer skjermen etter en stund, men ikke alltid.
Problemet blir også forstørret av at man må trykke mange ganger før man får betale for billetten. På en vanlig enkeltbillett må man trykke mellom fem og syv ganger og gå igjennom fire skjermbilder før man kan legge på penger.
Et annet moment er kulden og skjermen reagerer dårligere når det er kaldt. Etter det digi.no erfarer hjelper det å gni fort frem og tilbake med tommelen på skjermen noen ganger for å varme den opp før man trykker.
- Vi vet at det er enkelte problemer og vi jobber med å få et slags tak over automatene, sier Arne Wam, direktør kommunikasjon og samfunnskontakt i NSB til digi.no.
NSB er likevel fornøyd med sine nye billettautomater.
- Bortsett fra disse problemene som bare gjelder noen få steder, er vi veldig fornøyd med automatene. Noen barnesykdommer må man alltid regne med, sier Wam.