Microsoft har gjort det klart at de nekter å gi opp kampen om det lukrative søkemarkedet. Forrige måned pusset de opp søketjenesten, deres tredje relansering på like mange år.
Da var det vekk med gamle Microsoft Live og inn med Bing, som i første rekke bare leverer nye funksjoner for nordamerikanske brukere.
Tidligst til neste år kan europeere glede seg over berikelser som fasettert søk, prissammenlingningstjenester og en spennende semantisk motor i bunn. Les mer om noen av mulighetene som digi.no fikk demonstrert i denne saken.
Det amerikanske markedet er tydelig viktigst, og der er det også flest annonsekroner å sloss om. Microsoft skal ha lagt 100 millioner dollar i en massiv markedsføringskampanje for å lokke til seg brukere.
Ifølge tall fra Statcounter har de foreløpig liten grunn til å være fornøyd med med oppslutningen.
Etter lanseringen klatret Microsoft fra 7,21 prosent i mai til 8,23 prosent måneden etter i det amerikanske søkemarkedet. Litt opp, men fortsatt svært langt bak konkurrentene.
Også Yahoo øker marginalt og er fortsatt nest best med 11,04 prosent av dette markedet i juni måned. Google troner øverst med 78,48 prosent, ned fra 78,72 prosent måneden før.
(Kilde: AFP)
Les også:
- [27.06.2013] Bing blir plattform
- [23.09.2011] Har tapt 5,5 milliarder dollar på Bing
- [08.01.2010] Bing er en sinke
- [15.09.2009] Nytt bildesøk tar i bruk Silverlight
- [01.09.2009] Vi søker stadig mer på nett
- [25.08.2009] Microsofts søkemotor får intelligent venn
- [03.08.2009] - Folk skjønner ikke Yahoo-avtalen
- [29.07.2009] Microsoft og Yahoo vil endre søkelandskapet
- [26.06.2009] Microsoft Bing har fått reiseproblemer
- [15.06.2009] - Google-sjef frykter Bing
- [09.06.2009] Bing får norsk «u-hjelp»
- [29.05.2009] Gjett hva Bing egentlig betyr
- [28.05.2009] - Slaget vil stå mellom oss og Google
- [26.05.2009] Microsoft lanserer ny søkemotor