BitTorrent er en av verdens mest populære fildelingstjenester. Den har blitt berømt og beryktet for evnen til å overføre store filer via Internett.
Nå vil de hente inn 8,75 millioner dollar i en emisjon organisert av venture-selskapet DCM, Doll Capital Management, melder Business Wire. Ledelsen signaliserer at de vil distansere seg fra piratkopieringen som foregår via tjenesten.
Planen er å gå fra å være Hollywoods verste mareritt til å gi dem store besparelser når de skal distribuere sine filmer og annet materiale over Internett.
- Vi tror BitTorrents kooperative distribusjonsteknologi vil bli den ledende plattformen for legal og sikker distribusjon av innhold som krever store filer, for en rekke kommersielle bruksområder rundt verden, sier David Chao, en av gründerne av DCM.
Bittorrent brukes allerede til å distribuere lovelig innhold av en rekke bedrifter, deriblant norske Funcom, som distribuerer spillet Anarchy Online på denne måten.
Rapporter har utpekt BitTorrent til den fildelingstjenesten som skaper mest trafikk, men ledelsen kan være tapt til eDonkey-nettverket. Dette bekymrer ikke BitTorrent-leder Ashwin Navin, som mener eDonkey og andre fildelingsnettverk gjerne kan ta hele piratmarkedet, for BitTorrent er ikke interessert, melder arstechnica.com.
Dette er nok en viktig melding å komme med, ikke bare fordi piratstempelet kan skremme vekk legale betalende kunder, men også fordi dommen mot Grokster i amerikansk høyesterett slår fast at fildelingstjenester kan holdes ansvarlig for ulovlig bruk, hvis de oppfordrer til det.
Ashwin hevder også at BitTorrent er et svært dårlig verktøy for piratvirksomhet, men et elegant verktøy for å distribuere innhold. Etter flere store raid mot BitTorrent-servere, der brukernes data skal ha blitt overlevert, kan det se ut som om dette stemmer.
eDonkey-nettverket ble imidlertid også tvunget til å stenge sitt kontor i New York nylig.
BitTorrent kan betydelig redusere kostnadene ved distribusjon fordi den benytter brukernes linjer til å distribuere innhold til andre brukere. Noen endelig modell for å ta betalt for innhold er ennå ikke klar, men spørsmålet er om brukerne vil være like villige til å dele sin begrensede opplastingsbåndbredde med kommersielle aktører for å laste opp innhold de har betalt for.