Fjoråret var preget av betydelige kostnader for internettselskapet BizWeb, blant annet i utviklingen av Bizweb Nyhetsklipp og i videreutviklingen av Bizwebs øvrige informasjonstjenester.
- Med en solid kundebase og nye produkter på plass vil disse investeringene gi uttelling i inneværende år, hevder Tom Hauge som er sjef i eierselskapet Segmentor og styreleder i Bizweb.
Fjoråret endte på minus åtte millioner kroner for selskapet, på en omsetning på fem millioner. I løpet av høsten måtte ni personer gå, det vil si over halvparten av de ansatte. Nå er det kun syv igjen.
- Vi snudd hele forretningen, spesielt siden høsten i fjor. I år kommer vi til å gå i pluss, spår Hauge overfor digi.no. Og stemmer førstekvartals-tallene, ser det lyst ut for Bizweb. Etter tre måneder i 2002 har selskapet en omsetning på 2,3 millioner med et plussresultat på 500.000.
- Bizwebs tjenester selges på abonnementsbasis, og på bakgrunn av fjorårets betydelige kundevekst forventer selskapet et resultat på 1,5 millioner av en omsetning på 10 millioner i 2002, sier Hauge videre.
Hauge trekker spesielt frem lanseringen av Bizweb Nyhetsklipp, som er en automatisert medieovervåkningstjeneste. Den har gjort Bizweb til en utfordrer til selskap som Observer og Cyberwatcher med en tjeneste som følger alle aktuelle nettsteder kontinuerlig og døgnet rundt. ved hjelp av automatiske søkeagenter som eksempelvis sorterer etter tematiske, faglige og geografiske kriterier.
- På bakgrunn av erfaringer fra over tusen brukere og et halvt års prøvedrift kan vi trygt si at Bizweb Nyhetsklipp har vist seg å være et nyttig supplement til våre øvrige tjenester. Nå har vi ferdig en ny versjon med raskere søketeknologi og mer fleksible søkekriterier, i tillegg til et enklere brukergrensesnitt. Derfor mener vi tiden nå er moden for å lansere Bizweb Nyhetsklipp for fullt, sier Kjell-Ola Kleiven.
Han overtok som daglig leder i Bizweb fra årsskiftet etter et knallhardt 2001. Tidligere var han tilknyttet selskapet på markedssiden og før det drev han den skandalepregede nettavisen Jetzet.com.
I øyeblikket overvåker Bizweb over 170 nettsteder, de fleste norske, men også enkelte utenlandske. Det norske selskapet var det første innenfor bedriftsinformasjon som lanserte hundre prosentinternettbaserte tjenester.
Med over 3.000 brukere er selskapet ni dag en av de større aktørene i bransjen.