Wapfactory, som har investorkjendisene Ola Mæle og Øystein Stray Spetalen på eiersiden, har foruten oppkjøpet av wap.com også fusjonert seg til det norske domenet wap.no, melder Finansavisen.
Domenet wap.com var tidligere eid av den humanitære organisasjonen Workers Assistent Program, men etter blekksprutende sjekkskriving i romjula ble det tredje januar klart at nordmennene formelt fikk overta det lukrative nettnavnet.
Også eieren av det norske domene-navnet "wap.no" har tjent gode penger. Morten Steen sikret seg det lukrative navnet ved å regiserte et personlig selskap i Brønnøysund som het Morten Wap Steen. Dette gjorde han så sent som i november og startet en nyhetstjeneste med sin nye adresse. Halvannen måned senere solgte han navnet og selskapet med en hyggelig fortjeneste.
- Jeg vil ikke si hvor mye, men det var mange siffer. Jeg fikk et oppgjør i både aksjer og kontanter for å fusjonere mitt selskap med Wapfactory, men jeg skal ikke jobbe i det nye selskapet, fortalte Steen til digi.no da vi snakket med han på fredag.
Årsaken til de høye prisene for wap.no og wap.com er todelt. Den ene er selvfølgelig at adressene er enkle å huske, men like viktig er det at de er enkle å taste. For alle som har brukt en wap-telefon merker er lange adresser klønete når du skal bruke telefontastene. Men av de tre bokstavene som ligger på hver tast, er W, A og P først på sine taster, noe som gjør det svært raskt å slå inn adressen.
Målet er å bli "den offisielle norske og internasjonale wap-portalen", sier Wapfactory.
Den knapt tre måneder norske wap-bedriften sikter med andre ord høyt: Ifølge ulike analyseselskapers prognoser ventes antallet wap-brukere å passere 100 millioner innen et par år, for så å vokse nærmest eksponensielt til én milliard innen fire år.
Ifølge Finansavisen skal Wapfactory få sine inntekter via annonser på sine wap-tjenester, som foruten på mobiltelefonen også skal bli å finne på fremtidens interaktive fjernsynsplattform(er). Selskapet akter å bygge opp en egen nyhetsavdeling bestående av tre journalister, én selger, én designer og én webutvikler, som sammen skal utvikle trafikkskapende innhold som spill, nyheter og chat.