Hvordan i all verden utfordre de etablerte søkemotorene? Blekko.com mener de har svaret.
Den nye søkemotoren som åpner i dag håper at brukermedvirkning er det som skal til for å overleve i den knallharde kampen mot aktører som Google og Bing.
Tagger
Blekko satser stort på det de kaller «slashtags». Hvert søk kan snevres inn ved hjelp av tagger, både ferdige definerte kategorier og brukernes egne.
Ved å legge til begrep som "/shop" får du bare treff fra nettbutikker, "/science" kun vitenskapelige treff, "/health" kun treff fra de mest relevante helseorienterte nettstedene osv. Et søk etter "marius /people" skal bare gi treff om personer som heter Marius.
Etter tre måneders lukket testing har 8000 personer skapt mer enn 3000 slike tagger, ifølge Wired.
Tanken er at dette skal gi bedre kontroll over hva slags søkeresultater du får. Søkeuttrykket «Apple /food» skal for eksempel gi treff som omhandler mat og ikke teknologi.
Blekko lanseres i betaversjon. Den er åpen for alle som vil søke, men inntil videre er den stengt for brukermedvirkning, med unntak for de som har invitasjon.
De med egen konto skal kunne bidra for å gjøre søkemotoren bedre. Defineringen av egne tagger er bare begynnelsen, ifølge Blekko-sjef Rich Skrenta.
- En av brukerne våre har allerede laget en tagg vi aldri har tenkt på. Nå kan du søke etter glutenfri mat ved hjelp av /glutenfree. En annen laget en tagg for nettsteder om brukeropplevelser og design (/ux), forklarer han i et blogginnlegg.
Brukerne skal selv kunne «følge» andre brukeres søkekategorier eller tags, eller bruke dem som filtre.
Åpen om rangering
De mer teknisk orienterte vil sette pris på muligheten til å få vite hvorfor et nettsted rangeres høyt i trefflistene. Ved hvert treff gir en egen SEO-knapp («Search Engine Optimization») opplysninger om beregningen, med blant annet hvor mange innkommende og utgående lenker nettadressen har.
Ytterligere detaljer gis ved å legge til taggen /rank for enhver spørring.
Blekko oppgir at hensikten er at søkerangeringen bør være informasjon som er åpent tilgjengelig for alle.
«Vi hater spam»
En annen knapp ved hvert treff lar brukerne slette hele domener fra egne søketreff. Poenget er å fjerne spam fra trefflisten.
- Vi hater spam. Klikker du på knappen blir nettstedet fjernet fra søkeresultatene dine for alltid, forklarer Rich Skrenta.
Ifølge New York Times har den nye søkemotoren indeksert mer enn tre milliarder nettsider. Blekko skal dessuten ha vært under utvikling helt siden 2007.
Vil bli nummer 3
Flere søkemotorer har måtte kaste inn håndkleet etter å ha prøvd seg de siste årene, inkludert Wikipedia-gründer Jimmy Wales og hans forsøk på brukerdrevet søk med Wikia.
Senest i slutten av september måtte Cuil gi opp. Søkemotoren skulle slå selveste Google, men klarte aldri å overbevise brukerne om at de hadde noe å fare med.
Blekko har ikke like hårete mål som Cuil hadde. Klok av andres skade har de ingen illusjoner om å kunne utkonkurrere Google eller Microsofts Bing.
- Vi håper å kunne bli den tredje søkemotoren, og tror vi kan bli lønnsomme med 1-2 millioner spørringer daglig, sier Rich Skrenta ifølge Cnet.
Den nye søkemotoren har fått relativt gode skussmål i amerikanske teknologipresse, selv om flere påpeker at det er ingenting som hindrer Google fra å åpne for mer brukermedvirkning selv.
Inntil de gjør det fremstår Blekko som et godt alternativ til både Bing og Google, ifølge Cnet. Nettstedet mener tjenesten særlig har potensial blant forskere, bibliotekarer, journalister og andre som er villige til å jobbe litt ekstra for å hente ut bedre søkeresultater.
Blekko har sikret seg 24 milioner dollar i venturekapital fra velkjente aktører i Silicon Valley, blant annet Netscape-gründer Marc Andreessen, Ron Conway og U.S. Venture Partners. Inntil videre er Blekko fri fra annonser, men planen er å leve av reklameinntekter på sikt.
Slik presenterer den nye søkemotoren seg:
blekko: how to slash the web from blekko on Vimeo.
Les også:
- [15.08.2011] – Yahoo! best på søk
- [20.09.2010] Takk og farvel til Cuil
- [01.04.2009] Gir opp brukerdrevet søk