Forbrukerombudet opplyser i en pressemelding at Bokkilden må endre sin markedsføring hvis selskapet ikke klarer å bevise at det er den største bokhandelen i Norge. Hvis selskapet fortsetter med samme ordlyd uten å dokumentere påstanden om at selskapet er størst både når det gjelder omsetning og antall titler trues den Schibsted-eide bokhandelen med 200.000 kroner i tvangsgebyr.
Problemet skal ligge i en reklamefilm på TV hvor "Norges største Bokhandel" er en av hovedingrediensene. Forbrukerombudet kom til konklusjonen at Bokkilden ikke presiserte godt nok at det dreide seg om en internettbokhandel og sendte saken over til Markedsrådet som ga ombudet medhold.
Bokkilden AS mener på sin side at det i reklamefilmen går tydelig fram at butikken er en internettbokhandel, og at påstanden er ment å bety "størst på Internett". Selskapet hevder å ha både flest titler og størst omsetning i Norge når det gjelder salg av bøker på Internett, skriver Forbrukerombudet i en pressemelding.
Markedsrådet fant imidlertid at TV-reklamen i foreliggende form ikke gir tydelig uttrykk for at påstanden er ment å gjelde kun for handel med bøker på Internett. Reklamen skal derfor være urimelig og villedende og i strid med markedsføringslovens paragrafer 1 og 2, mener Markedsrådet