Det forventes at 1,75 milliarder personer har en smarttelefon i løpet av 2014, hvilket utgjør 39 prosent av alle mobilbrukere. Ser vi på videre vekst, forventes dette tallet å nå 2 milliarder i 2015 og i løpet av 2017 antas det at rundt 49 prosent, halvparten av alle mobilbrukerne, har en smarttelefon. Det er ikke tvil om at med disse tallene på antall smarttelefonbrukere, er markedet for apper enormt. Med smarttelefoner vil programvareselskapene og apputviklere ha tilgang til millioner av nye kunder og brukere.
Ifølge en analyse fra mobile analyse-selskapet Flurry er det en spesielt stor vekst innen helse-apper, og bruken av helse-apper har skutt i været i 2014. MyFitnessPal som er en av de mest populære helse-appene hevder å ha 65 millioner registrerte brukere.
Flurry har fulgt over 6.800 helse- og treningsrelaterte apper, og ser en vekst på 62 prosent basert på målinger av antall ganger appen er åpnet og brukt. Generell vekstrate for apper ellers ligger på 33 prosent.
Økosystemene, Google, Apple, Microsoft og Facebook er klar over denne trenden, og har vist tendenser til å innta dette markedet. Konsekvensen vil være at de kommer til å sitte på enorme mengder med helsedata. Google startet med å lansere Google Health i 2008, som skulle gi brukere enklere tilgang til medisinske data lagret om dem i forskjellige områder. Dette slo ikke an og Google Health ble lagt ned i januar 2013. Istedenfor å satse på medisinske data, er det nå trening og ernæring som står i fokus. Google lanserte nylig Google Fit og har gått bort ifra en integrasjon med helsesystemet, og retter seg i stedet mer mot forbrukere og da spesielt innen trening og ernæring.
Mens Google gjorde et forsøk på å samarbeide med helsevesen og mislyktes, velger nå Apple å ta utfordringen og prøve seg i feltet der Google ga opp. Apple har inngått et samarbeid med selskapet Epic. Det gir Apple en solid posisjon, da Epic håndterer over 51 prosent av helsejournalene i USA. Det gjenstår å se hvordan Apple lykkes med denne strategien og hvilken posisjon de får. Apple har, i iOS 8, også inkludert en egen helseplattform, HealthKit, som integrerer andre apper og samler informasjonen som for brukeren vil vises i Apple Health appen.
Microsoft satser på en egen løsning og vil med Microsoft HealthVault tilby en plattform der personer kan samle, lagre, dele og bruke helsedata online, mens Facebook har integrert MapMyFitness slik at venner kan heie på hverandre, dele resultater og konkurrere mot hverandre. Dette har også bidratt til den store økningen i bruken av helse- og treningsapper, der distribusjonen er stor via den sosiale nettverkskanalen.
Både via apper og wearables motiveres brukerne til å loggføre og dele resultater om trening og kosthold. Produsenter av wearables har prøvd å lage sine egne økosystemer, men det ser ut til at det er vanskelig for disse selskapene å alene nå opp i konkurransen blant de store aktørene Google, Apple, Facebook og Microsoft som tilgjengeliggjør både nedlastbare apper og integrerte løsninger inkludert i operativsystemene. Nike har besluttet å gå bort fra å produsere egne enheter til kun å fokusere på programvare i trenings-økosystemet. Utstyr som Fitbit og Jawbone har nådd ut til 2-3 prosent av markedet. Det er delte meninger om økt bruk av helse- og treningsapper vil destruere markedet for wearables. Hvis vi ser på markedstilgangen klarer ikke wearables å konkurrere i samme liga som programvare og apper til smarttelefoner i antall brukere da de som har en smarttelefon går allerede med en enhet som samler data. Det blir et helt annet nivå når programvaren allerede er integrert og følger automatisk med i operativsystemet på smarttelefonen.
Når de store aktørene som Google, Apple, Facebook og Microsoft etter hvert sitter på en enorm mengde helsedata, utfordres personvernet. Helseinformasjon er sensitiv data og det er helt tydelig at helsedata har verdi. Vil vi se insentiver for å dele helsedata til andre aktører som for eksempel forsikringsselskaper?
Delta i debatten
Informasjon om debattinnlegg og kronikker i digi.no
Alle innlegg må sendes til redaksjon@digi.no. Husk å legge ved et portrettbilde. Vi forbeholder oss retten til å redigere innsendt materiale.
Les også:
- [30.10.2014] Nå skal Microsoft inn i helsebransjen