Bouvet omsatte for 641 millioner kroner i første kvartal 2020, opp fra 564 millioner samme periode i fjor.
Driftsresultatet (ebit) endte på 82,6 millioner kroner, mot 68,8 millioner kroner første kvartal i fjor. Det fremgår av selskapets kvartalsrapport tirsdag.
Det siste året har de økt staben med 170 hoder til 1575 medarbeidere. IT-konsulentselskapet har samtidig klart å heve lønnsomheten. Overskuddet på 64,7 millioner kroner er drøyt 11 millioner kroner høyere enn i første kvartal i fjor.
Telia vil saksøke Telenor for 600 millioner: – Kravene er så gamle at de er foreldet
– Vi suste inn i 2020
Sverre Hurum, administrerende direktør, hyller bedriftens fellesskap i en børsmelding, men peker også på nødvendig korona-omstilling.
– Vi suste inn i 2020 fulle av optimisme med kunder som trengte vår hjelp i utvikling av sine fremtidige og virksomhetskritiske løsninger.
Han forklarer at de inntil 12. mars opplevde god vekst, normalt drift og positiv utvikling.
Deretter måtte også de tilpasse virksomheten, som følge av viruspandemien og tiltakene som regjeringen innførte for å hindre smittespredning i samfunnet. Hurum sier de måtte tilpasse seg en helt ny situasjon.
– Alvoret og det som ble en krise i verden krevde resolutt omstilling hos både oss og kundene våre, uttaler Bouvet-toppen.
Blant periodens høydepunkter trekker Bouvet fram at de har vunnet konkurranser ved alle de regionale helseforetakene.
Enkelte andre kunder har dessverre måtte redusere engasjement, heter det i kvartalsrapporten. Dette er kunder som ble hardt rammet av krisen, og måtte stoppe, redusere omfanget av eller utsette oppdrag.
Likevel skal de ha klart å opprettholde lønnsomheten også i tiden etter 12. mars.
– Resultatene i første kvartal ble meget bra, konstaterer Hurum.
«Brutalt annerledes»
I likhet med mange andre har Bouvet tatt i bruk hjemmekontor og innført et heldigitalt samarbeid med kundene. Konsulentforetaket har også gjort omstillinger på sitt kurstilbud, som nå foregår digitalt.
Bouvet-sjefen skriver at de i kvartalet opplevde et samfunn som ble brutalt annerledes etter invasjonen av koronaviruset.
– Denne tiden har vært, og er, svært spesiell og det er vel heller ingen som vet hvor lenge dette varer.
Samfunnet har imidlertid fortsatt, og vil også i framtiden ha et økende behov for god IT-kompetanse, ifølge Hurum, som ser optimistisk på fortsettelsen.
Kraftig resultatfall: Røft halvår for flere IT-selskaper