IDC mener at markedet for smartklokker var preget av voksesmerter i årets tredje kvartal. Uansett viser tallene at leveransene har blitt mer enn halvert siden samme kvartal i fjor, med en nedgang fra 5,6 millioner til 2,7 millioner enheter i perioden.
– Den skarpe nedgangen i smartklokke-leveransene reflekterer måten plattformer og leverandører omstiller seg på, sier Ramon Llamas, forskningssjef i IDC gruppe for kroppsnære enheter, i en pressemelding.
Til forskjell fra første kvartal: Massiv vekst i smartklokke-salget
Tar ny sats
– Apple avduket et nytt utseende og opplevelse for watchOS som ikke ankom før lanseringen av andregenerasjonsklokken i slutten av september. Googles avgjørelse om å holde tilbake Android Wear 2.0 har konsekvenser for om selskapets OEM-partnere skal lansere enheter før eller etter jul. Samsung Gear S3, som ble kunngjort under IFA-messen i september, har ennå ikke blitt lansert. Samlet har leverandørene vært avhengige av aldrende enheter for å tilfredsstille kundene, sier Llamas.
Hans kollega Jitesh Ubrani legger til at det har blitt innlysende at dagens smartklokker ikke er for alle.
– Det å ha et klart formål og bruksområde er avgjørende. Derfor fokuserer mange leverandører på fitness, på grunn av dets enkelhet. Han mener at det framover vil være helt sentralt å separere smartklokke-opplevelsen fra smartmobilen. Derfor begynner har enkelte smartklokker nå fått innebygd støtte for kommunikasjon via mobilnett.
Ned for mange, opp for noen
Den store nedgangen i smartklokke-markedet er ikke jevnt fordelt på leverandørene. Apple, som for et år siden hadde en markedsandel på 70,2 prosent, er nå nede på 41,3 prosent. Dette skyldes primært at leveransene av Apple Watch har falt med 71,6 prosent siden tredje kvartal i fjor, til 1,1 millioner enheter.
Samtidig har Garmin opplevd en kraftig framgang. Selskapet har seksdoblet leveransene på et år og leverte i forrige kvartal omtrent 600 000 enheter. Markedsandelen har gått fra 2,3 til 20,5 prosent på et år.
Selv om selskapet har blitt forbigått av Garmin, øker også Samsung leveransene, men bare med ni prosent. Det holdt likevel til å øke markedsandelen fra 6,4 til 14,4 prosent.
Lenovo har prosentmessig har en enda større nedgang i leveransene enn Apple – hele 73,3 prosent. Pebble har på sin side fått mer enn halvert salget.
For de øvrige, mindre leverandørene har nedgangen vært på 27,2 prosent, noe som gjør at de samlet sett har fått større markedsandel enn alle, bortsett fra Apple og Garmin.