I 1993 søkte Kristiansand-selskapet Bellboy International om en patent på bestilling og betaling over datanett og telefon. I 1999 ble patentet innvilget, avslørte digitoday.no i fjor høst. Men først nå har Bellboy begynt å kreve handelsbedrifter for lisensavgift.
digitoday.no avslørte tidligere i dag at Bellboy holder på å stevne Filmweb, et selskap som lar deg kjøpe kinobilletter med mobiltelefonen. Nå viser det seg at IKT Norge og eforum.no
i lengre tid har kjent til at en trussel om stevningen og i det stille har forberedt sine mottrekk.
- Les om patentet og de nye lisenskravene Bellboy nå gjør:
-
Nordmann har patent på netthandel - sitter på potensiell gullgruve
- Krever avgift for bruk av patent på Internett-handel
- Jeg er ikke overbevist om at de har en god sak, sier Per Morten Hoff, formann i mektige IKT-Norge til digitoday.no. - Vi har forberedt oss litt og tatt opp Bellboy-saken i EICTA - vår europeiske søsterorganisasjon - to ganger under møter i Brussel. ECITA ser patentet som en trussel mot veksten i elektronisk handel i Europa, sier Hoff.
- Vi og mange av våre medlemmer er beredt til å støtte Filmweb. Vi har et styrevedtak om at dette er en viktig sak, men vi har ikke konkretisert ennå hva vi skal gjøre. Foreløpig har vi bare mottatt et varsel og et utkast til stevning, selv om Bellboy nå sier de har sendt stevningen.
Hoff ble kjent med Bellboys press mot Filmweb for over et år siden, men valgte å ikke forteller sine medlemsbedrifter om utviklingen.
- Vi ville ikke provosere Bellboy unødvendig, men ser at man egentlig hadde vært tjent med mer offentlighet rundt saken. Vi kommer til å sende ut informasjon til våre medlemmer - dette er en alvorlig sak for bransjen, sier Hoff til digitoday.no.
Også eforum.no, organisasjonen for Internett-handelsselskaper i Norge, har kjent til stevningstrusselene lenge. eforum lovet i fjor høst å hjelpe bedrifter som ble saksøkt av Bellboy.
- Vi har bare hørt om et varsel om stevning og etter vår kjennskap foreligger det ingen stevning. Vi ønsker ikke patenter som bare koster tid og penger i stedet for å tilføre noe nytt og postivt. Hvilken rolle vi vil ta må vi vente med å se til vi får en eventuell stevning. Vi vurderer å hjelpe Filmweb økonomisk i en rettssak eller andre tiltak som innhenting av informasjon, sier Agnes Beathe Steen Fosse, leder for eforum.
Men hun retter samtidig en pekefinger til bransjen.
- Bedriftene selv må følge med i timen og få med seg når det utlyses nye patenter. Vi har bare en stab på to personer og kan ikke gjøre dette, sier hun til digitoday.no.
- Vi følger denne saken veldig nøye, men har ikke tatt det så veldig seriøst hittil. Vi tror ikke Bellboy kan få noe gjennomslag for sitt patent og lisenskrav. Vinner de mot Filmweb og andre, vil Bellboy bli rike, sier Knut Gaaserud, viseadministrerende direktør i Cell Network.
IBM, verdens største dataselskap har fokuserte stor deler av selskapet sitt på ehandel, og følger derfor Bellboy-saken nøye.
- Vi følger saken med interesse, men vil ikke kommentere den før Bellboy eventuelt kontakter oss, sier Kari Jøraandstad, pressetalskvinne for IBM Norge AS.