En fersk rapport fra Norsk Telecom spår at 30 prosent av nordmenn vil ha bredbånd i løpet av 2004. Det vil si 600.000 kunder som i snitt bruker nesten fire milliarder på telefoni årlig. Rapporten spår at 400.000 vil kutte ut fasttelefoni og gå over til bredbåndstelefoni i løpet av 2005.
- Flere hundretusen vil si opp sitt faste telefonabonnement de neste to årene, sier teleanalytiker Tore Aarønæs.
Telenor vil dermed måtte påregne å tape mange milliarder på fasttelefoni årlig.
Det norske selskapet Telio som tilbyr bredbåndstelefoni og ble operativ i slutten av januar har på bare drøye to måneder fått 7.000 kunder som i dag ringer gratis.
Uten å bruke ett øre på markedsføring har jungeltelegrafen gått som ild i tørt gras. Som det foreløpige eneste selskap som tilbyr gratis tellerskritt, har selskapet anslått at de innen året vil kunne ha så mange som 50.000 nordmenn som velger å kutte ut fasttelefoni-forbindelsen med Telenor.
Les også:
- [12.07.2005] Stadig flere telefonikunder til Telio
- [04.05.2004] 11.000 IP-telefoni-kunder hos Telio
- [29.04.2004] Telenor snur - lover IP-telefoni
- [01.04.2004] Tilbyr bredbånd til grisgrendte strøk
- [17.03.2004] Lang kø for å få bredbåndstelefon
- [02.03.2004] 6.000 nordmenn har gratis tellerskritt
- [21.01.2004] Ring over Internett til vanlig telefon
- Norsk Telecom spår at 400.000 nordmenn vil kutte ut fasttelefoni innen neste år. Vi tror det derfor kan være realistisk at 50.000 av dem går over til oss, sier viseadministrerende direktør Rune Strømmen til digi.no
Også Tore Aarønæs har tro på Telio, men viser til at Telia i fjor lanserte en lignende tjeneste med bredbåndstelefoni i Sverige. Flere nye konkurrenter ligger i vannskorpen og er klar for å angripe bredbåndskundene.
Det er USA og Japan som har kommet lengst i denne utviklingen, påpeker Aarønæs.
USA-giganten AT&T starter opp i april og har som mål å nå én million kunder i løpet av 2005.
Nærmest opp til Telio finner vi kraftleverandører som Lyse Energi og Salten Bredbånd med tilsvarende tilbud til sine bredbåndskunder.
Konkurransen vil utvilsomt ruske opp i telestrukturen i Norge som har en vesentlig høyere andel av fastlinjer i forhold til Sverige, Danmark og Finland og som er sterkt preget av statlig eierskap, mener Strømmen.
Dette er Telios utfordring til Telenor: Brukeren trenger ikke både å betale én fasttelefonipris i måneden og én abonnementspris til internettleverandørene som leverer bredbåndet, enten det er ADSL eller kabel. Brukeren kan i stedet flytte fasttelefonen over til bredbåndet, og la samtalene pakkesvitsjes i stedet for å linjesvitsjes på den tradisjonelle måten.
Telio kommer best ut i pris på Post- og Teletilsynets sider. I likhet med Telenor opererer Telio mini med en abonnementspris på 159 kroner i måneden. Prisskillet går på bruken. Alle teleoperatører i Norge tar en pris for bruk av fasttelefoni. Hos Telenor koster det 59 øre å starte en samtale, og 21 øre for hvert minutt samtalen varer. Hos Telio er det 0 øre i oppstart og 0 øre i bruk mot fasttelefoninettet.
Brukere som ønsker å benytte seg av Telios tjenester kan ganske enkelt ta med sitt eksisterende telefonnummer fra Telenor og få en fastlinje hos Telio. Etableringskostnaden er 495 kroner som inkluderer IP-telefoniapparatet som kobles inn i ADSL-modemet. Alternativt er å bruke en adapter sammen med en analog telefon og plugge det inn i telefonen og ADSL-forbindelsen. Summetonen kommer i løpet av 30 sekunder og det er det hele.
Dermed er boligalarmer eller faksmaskiner ingen hindring. Velger du en adapter kan det være en fordel å anskaffe en analog telefon med god lydkvalitet. Her vil det være telefonutstyret som avgjør stemmekvaliteten.
På www.telepriser.no, er det Telio mini og medio som kommer best ut, deretter ViaFon Norden og Tele2 Suveren med 299 kroner per måned inkludert abonnement og fasttelefoni mot Telio mini som ligger 100 kroner under i pris per måned.
Telio Medium koster 279 kroner i måneden inkludert abonnement og ringing. Medium har to linjer og to telefonnumre tilsvarende ISDN. Mobiltelefoni er 95 øre per påbegynt minutt i Norge. For utenlandssamtaler kan brukeren ringe for 100 minutter per måned gratis til 31 land. For utland for øvrig og mobiltelefoni er minuttprisen 25 prosent lavere enn Telenor, og det er ingen oppstartkostnad.
Bak Telio står ekspertise innenfor telefoni og IP-telefoni både som rådgivere og eiere. Telio i Norge har 10 ansatte og Rune Strømmen har selv lang erfaring fra telekommunikasjon fra Telenor Forskning og Utvikling og fra Sony Ericsson.
Den teknisk ledelsen består av et internasjonalt advisory board med blant annet kjente personer som Alan Duric og Jeff Pulver som er blant verdens fremste eksperter innenfor design og drift av nettverk for IP-telefoni og kommikasjon. Duric er også selskapets tekniske direktør.
Neste skritt for Telio vil være å etablere seg i Sverige.