Boeing Connexion utfordrer tjenesten til Tenzing Communications, som tilbyr Internett- og e-post-tjenester til reisende med Singapore Airlines. Denne tjenesten gir begrenset båndbredde og koster ti dollar i timen. Tallet på samtidige bruker er begrenset. Tenzing-systemet vil om kort tid gjøres tilgjengelig på Cathay Pacific og Virgin Atlantic. Ifølge Chicago Tribune ventes Boeings konkurrent, europeiske Airbus, å kunngjøre en investering i Tenzing.
Connexion legger opp til et system med tilstrekkelig kapasitet til at passasjerer skal kunne se TV på sine bærbare PC-er.
Avtalen med American Airlines, Delta Airlines og United Airlines går ut på at Connexion drives som felles foretak, med Boeing som hovedaksjonær. Inntektene skal deles med flyselskapene. I første omgang skal opptil et førtitalls fly utstyres, og hvert flyselskap skal prøvekjøre systemet i seks måneder. Tjenestene debuterer i midten av 2002. Etter hvert vil systemet installeres på 1.500 fly. Dette kan kreve ytterligere tre år. Connexion vil kreve flere milliarder dollar i investeringer. Boeing tror markedet for flybårne bredbåndstjenester vil nå 45 milliarder dollar i 2010.
Ifølge Wall Street Journal diskuterer Boeing intenst med Continental Airlines og Lufthansa med tanke på å få dem med på Connexion. Andre flyselskaper er også aktuelle.
Samtidig med det tekniske og det finansielle, arbeider Boeing for å passere regulatoriske hindre.
Ifølge Chicago Tribune er Tenzing i ferd med å utvikle et eget bredbåndssystem. Selskapet vil ennå ikke si noe om tidsskjema eller forventet prisnivå.