Unlimited IT, et IT-selskap i Durban i Sør-Afrika, har markert sin misnøye med landets bredbåndstilbud på litt spesiell måte. Det skriver BBC News.
IT-selskapet demonstrerte ganske så tydelig at Internett-forbindelsen det får levert fra den største Internett-leverandøren i Sør-Afrika, Telkom, ikke er helt på høyde med det man kan forvente i 2009.
Fra selskapets kontor i byen Howick slapp selskapets ansatte fri den 11 måneder gamle brevduen Winston. Til benet hadde den feste et minnekort på 4 gigabyte. Samtidig startet de ansatte en overføring av data over Internett til kontoret i Durban. Kontorene ligger omtrent 80 kilometer fra hverandre.
Da Winston kom fram til kontoret i Durban, etter en flytur på 68 minutter. I tillegg brukte selskapet en time på å fylle kortet og og overføre dataene til systemet i Durban.
I løpet av denne tiden hadde selskapet greid å overføre bare fire prosent av dataene, det vil si 160 megabyte, over ADSL-forbindelsen. Hvis vi har regnet riktig, tilsvarer dette en opplastingshastighet på 167 kilobit i sekundet.
Fire gigabyte regnes ikke i dag, hvor det finnes harddisker som har opptil 500 ganger så høy kapasitet, som noen spesielt stor datamengde.
Nettleverandøren vil ikke helt gå med på påstandene fra Unlimited IT.
- Flere anbefalinger har tidligere blitt gjort overfor kunden, men ingen av disse har til nå blitt akseptert, oppgir Telkoms Troy Hector i en e-post til nyhetsbyrået Sapa.
Det er ventet at forholdene vil bli noe bedret i Sør-Afrika om ikke så lenge. Det legges for tiden en 17 tusen kilometer langt fiberkabel mellom Øst-Afrika og Sør-Afrika i forbindelse med neste års VM i fotball. Om den vil bidra til høyere hastighet mellom Durban og Howick er en annen sak.