Det norske selskapet Encap, som leverer autentiseringsløsninger via smarttelefoner eller nettbrett, henter i disse dager inn penger fra venture-kapitalselskap for å vokse videre.
– I løpet av de siste 12 månedene har Encap tidoblet antall kunder i det europeiske markedet og leverer løsninger både til bank, betalings- og bedriftsmarkedet. Kundelisten inkluderer blant annet Santander Consumer Bank i Norge, Entercard og Sparebanken Vest og blant partnerne finnes selskap som Evry, Fujitsu og Signicat, skriver selskapet i en melding.
Det er det trondheimbaserte ventureselskapet ProVenture Seed som går inn på eiersiden. De skal ha gått inn med et millionbeløp, men adm. direktør Thomas Bostrøm Jørgensen i Encap, vil ikke være konkret på hverken beløp som hentes inn eller hvor mye dette priser selskapet til.
Encap har imidlertid brukt mellom 40 og 50 millioner kroner på å utvikle teknologien, som de nå skal ta til verdensmarkedet. Blant investorene som har satset på selskapet er Alliance Venture.
Digi.no skrev en større artikkel om Encap tidligere i år, under tittel «Vil knuse kodebrikken». Siden den gang har selskapet satset beinhardt på det amerikanske markedet med sine løsninger for sikker pålogging uten kodebrikke eller SMS-engangskoder.
– Encap er et selskap med potensiale til å endre dynamikken i et marked som vil være verd 5 milliarder dollar innen 2017, sier Herbjørn Skjervold i ProVenture Seed.
Oppmerksomheten rundt bedre og sikrere autentiseringsløsninger, som ikke går på bekostning av brukeropplevelsen. Blant annet var dette tema da Encap presenterte seg på Finovate i San Francisco forrige måned. Dette er en konferanse for å vise frem innovativ teknologi innen finansfeltet. Hele presentasjonen kan du se her (ekstern lenke).
Les også:
- [28.03.2013] Vil knuse kodebrikken