Verdens største bookmaker, Ladbrokes, satser på Internett rettet mot det norske markedet. Siden august 2001 har Ladbrokes hatt kontor i Stockholm, og Norge er det andre landet i Norden den britiske spilloperatøren beveger seg inn i.
Ifølge Ladbrokes nordiske talsmann Douglas Roos har selskapet allerede 2.000-3.000 norske spillere inne på de internasjonale versjonene av spillet på Internett, men regner med en skikkelig 'boost' nå som det kommer en norsk versjon.
Han sier at Norge er det landet i Norden de har mest forventninger til, fordi spillerne har mye kunnskaper om sport og vinner ofte når de tipper.
Roos hevder at de siden starten i august i fjor i Sverige, har opplevd stor suksess med sin online-satsing og slått sine egne prognoser med 50 prosent. Morselskapet, Hilton Group, er børsnotert, derfor vil han ikke gå ut med noen omsetningstall.
I løpet av fem år har selskapet som mål å bli den største spillaktøren i det norske markedet og bryte spillmonopolet til Norsk Tipping.
- Vi skal ta den øverste pallplassen fra Norsk Tipping i løpet av de nærmeste årene. Det betyr at vi etter hvert skal etablere oss med en egen norsk organisasjon. I Sverige jobber vi for å få slutt på Svenska Spels monopolliknende posisjon i spillmarkedet. Ettersom vi nå etablerer en norsk tjeneste vil det være naturlig å se på hvordan det norske spillmarkedet er regulert, sier han i en pressemelding.
Han opplyser til digi.no at de allerede har levert inn en søknad til det svenske Finansdepartementet for å få en spillkonsesjon, med mål om opprette fysiske filialer med spillkonsesjonærer.
Roos er svært klar over at det kun er Svenska Spel og Norsk Tipping som foreløpig har konsesjon og enetillatelse til slike utsalg, men kommer likevel til å sende en liknende søknad i Norge i 2002.
Målet er å bryte monopolene gjennom lobbying mot den svenske Riksdagen og det norske Stortinget.
Men inntil videre må britene satse på online-gambling og at de kan stjele markedsandeler fra konkurrentene.
Douglas Roos hamrer løs på Norsk Tipping:
- Løsningen til Norsk Tipping gir urimelige gevinstmarginer til Norsk Tipping. Vi gir mye mer tilbake til spillerne, derfor vil Ladbrokes radikalt forandre konkurransebildet i det norske markedet. Monopoler har aldri vært til beste for forbrukerne, mener Roos.
Lotteritilsynet og andre norske spillaktører har tidligere uttrykt bekymring for at utenlandske spillaktører, spesielt på oddsspill og fotball, inntar det norske spilmarkedet.
Ladbrokes har satt oddsen for at de er markedsleder om fem år til kun 1,10. Hvis nordmenn tror på Norsk Tipping får de seks-gangeren igjen på innsatsen.
Det britiske selskapet kommer til å markedsføre sin norske spilltjeneste direkte til norske forbrukere. Markedsføringen av de internasjonale
tjenestene skjer via London, og ikke i Norge av juridiske årsaker. I Sverige har Ladbrokes allerede blitt en hovedsponsor på det svenske Big Brother, men selskapet har ingen liknende avtaler i Norge foreløpig.
Ladbrokes har åpnet en norsk seksjon på sin spillside, som blir drevet av Ladbrokes norske team i London. Selskapet lanserer i Norge i samarbeid med Sponsio Ltd., et selskap med oppgave å etablere Ladbrokes tjenester i Norden.
Timingen for lanseringen er muligens litt rar, siden selskapet først kommer inn i sluttspurten av OL i Salt Lake City. Selskapet satser likevel på en knallavslutning for nordmennene. Og svenskene får gjennomgå:
"Konkurransen mellom svensker og nordmenn er noe Ladbrokes har tatt tak i. Blant annet er oddsen for at alle norske skiløpere på 50
kilometeren slår den beste svensken kun 3,75. Hvis du satser 100 kroner på at de norske jentene slår beste svenske langrennsløper på
30 kilometeren betaler Ladbrokes tilbake 183 kroner. Oddsen for at Bente Skari tar hjem seieren på samme distanse er 2,5.", skriver selskapet i pressemeldingen.