British Airways har blitt bøtelagt drøyt 183 millioner pund, om lag 1,96 milliarder norske kroner, etter at hackere i fjor stjal store mengder passasjerdata.
Boten fra britiske myndigheter kommer etter at datahackere i fjor stjal opplysninger til flere hundre tusen av British Airways' kunder, opplyser eierselskapet IAG i en melding mandag morgen.
IAG sier boten tilsvarer 1,5 prosent av 2017-omsetningen, og at de vurderer å anke avgjørelsen.
I september i fjor varslet British Airways at 380.000 kredittkort-opplysninger, kundenavn, epostadresser og postadresser hadde kommet på avveie etter et datainnbrudd. Datainnbruddet skjedde mellom 21. august og 5. september. Opplysninger om pass og reisedetaljer var ikke omfattet av datainnbruddet.
Selskapet lovet å kompensere kundene, og satte også inn helsides annonser i britiske aviser hvor de beklaget hendelsen.
I meldingen mandag morgen sier British Airways' administrerende direktør Alex Cruz at selskapet er overrasket og skuffet over straffen.
– British Airways svarte raskt da kriminelle stjal kundedata. Vi har ikke funnet noen beviser på at det er gjennomført bedrageri på kontoene som er forbundet med tyveriet. Vi beklager til våre kunder for eventuelle ulemper denne hendelsen kan ha forårsaket, sier Cruz.
Bakgrunn: Plantet trolig ondsinnet JavaScript på bestillingssidene til British Airways