Mange nettsteder bruker en såkalt CAPTCHA-funksjon (Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart) til å hindre automatisert innsending av blant annet webskjemaer. Mange nettsteder som ikke ønsker å lage sin egen funksjonalitet, bruker en gratistjeneste som heter reCAPTCHA. I 2009 ble tjenesten kjøpt av Google.
I reCAPTCHA må brukeren tolke og skrive inn to ord i stedet for bare ett. Det ene av de to ordene er kjent for systemet, det andre er vanligvis hentet fra en skannet bok eller avis som skal gjøres søkbar. Blant annet har store deler av The New York Times blitt digitalisering på denne måten.
Google har et digert bibliotek med skannede bøker og lignende, så reCAPTCHA har mer enn nok å gjøre, til tross for at mer enn 200 millioner reCAPTCHA-er løses hver dag.. Men nå tyder ting på at selskapet også ønsker å bruke virkelige mennesker tekstgjenkjenningsevne også til andre formål.
I et innlegg i forumet til BlackhatWorld skriver en bruker at han gjentatte ganger så at ett av ordene i reCAPTCHA var byttet ut med et tall som så ut som et husnummer.
Dette har vist seg å stemme og skal ha pågått i flere uker allerede. TechCrunch skriver at tallene er husnummer på fotografier tatt av Googles Street View-biler.
– Vi gjennomfører for tiden et eksperiment hvor tegn fra Street View-bilder opptrer som CAPTCHA-er. Vi trekker ofte ut data, slik som gatenavn og trafikkskilt, fra Street View-bildene for å forbedre Google Maps med nyttig informasjon som forretningsadresser og steder. Basert på dataene og resultatene av disse reCAPTCHA-testene vil vi avgjøre om bruk av bildematerialet også kan være en effektiv måte for å forbedre være verktøy for bekjempelse av maskin- og bot-relatert misbruk på nettet, opplyser en talsperson for Google til TechCrunch.
Les også:
- [04.12.2014] Dropper forvrengt tekst i «robottester»
- [29.10.2013] – Løser nesten alle captchaene
- [08.10.2012] Vil lure roboter med empati
- [22.05.2012] Vil spille CAPTCHA sjakk matt