Nyetablerte og små bedrifter med opptil 20 ansatte, kan ofte slite med både trang økonomi og få ressurser.
Å ansette egen IT-person kan derfor bli uforholdsmessig dyrt, og stadig flere små selskaper velger derfor heller å leie inn IT-hjelp ved behov.
Dette er noe PC-Gutta merker. Selskapet består av syv ansatte og startet opp for tre år siden. Den gang var det privatmarkedet som var målgruppen.
Men i løpet av tre år, har bedriftsmarkedet fått stadig større andel. I dag anslår daglig leder Knut Lien at IT-hjelpen har fordelt seg med 50 prosent mot privatmarkedet og 50 prosent mot bedriftsmarkedet.
Les også:
- [17.02.2006] Kampen om IT-krefter når gamle høyder
- [02.12.2005] Nordmenn vil ha online-service på PCen
For en privatperson koster det rundt 550 kroner i timen pluss moms. I tillegg kommer kjøring som skal dekke tiden og driftskostander på 170 kroner i Oslo og 210 kroner i Bærum.
Lien anslår at IT-hjelpen i snitt tar mellom en til to timer, og at en privatkunde gjerne ender opp med å betale mellom 900 til 1500 kroner for besøket.
De vanligste feilene kan være alt fra å installere trådløse nettverk til viruskontroll og diskkræsj.
- Mange leverandører lokker med «Gjør det selv-pakker», men av erfaring vet vi at dette slett ikke er enkelt for den vanlige mann, forteller Lien til digi.no.
Før PC-Gutta rykker ut, kontrollerer de om kunden har sjekket med bredbåndsleverandøren om eventuelle linjefeil eller om strømmen er slått på.
_logo.svg.png)

På bedriftsmarkedet, som har en annen prisstruktur, kan feilen være relatert til servere, nettverk, backup og brukerveiledning.
Som en deltids IT-avdeling, tilbyr PC-Gutta nettverks løsninger, oppgraderinger, reparasjoner og en-til-en opplæring.
PC-Gutta har i dag i sin base 3000 kunder. Aksjeselskapet omsatte i fjor for 5,3 millioner kroner, og resultatet går i pluss.