Ifølge en ny studie fra nettverkutstyrsleverandøren Sandvine er det store forskjeller mellom brukeradferden til nordamerikanske og europeiske fildelere.
Les også:
- [18.05.2011] Betalt videoinnhold passerer BitTorrent i USA
- [16.12.2003] Kazaa likevel mest populær i Europa
- [07.10.2003] Platebransjen skal ta piratene i Norge
- [06.10.2003] P2P og vår fremtidige Internett-kultur
- [25.09.2003] IP-telefoni fra KaZaA-utviklerne
- [24.09.2003] Saksøker plateselskaper for ulovlig kopiering...
- [23.05.2003] KaZaA snart verdens mest nedlastede
Mens over 76 prosent av all P2P-trafikk i USA og Canada genereres av KaZaA-brukere, er det helt andre bruksmønstre fra land til land i Europa. I Tyskland står for eksempel eDonkey for 52 prosent av all oppstrøms P2P-trafikk, mens såkalte FastTrack-applikasjoner (som Grokster og KaZaA) står for 44 prosent. Bare 3,6 prosent av den tyske P2P-trafikken genereres av WinMX, og usle 0,4 prosent er Gnutella-skapt.
Ifølge Sandvine-undersøkelsen er fordelingen man finner i Israel nokså lik den man finner i Tyskland: 52 prosent av P2P-trafikken er eDonkey-generert, 47 prosent er FastTrack-basert trafikk.
Britene, derimot, er mer lik amerikanerne: FastTrack-brukere står for 59 prosent av all oppstrøms P2P-trafikk, men også her spiller WinMX og eDonkey en betydelig rolle - begge med 20 prosent hver av trafikken.
- Fildelingsmarkedet er bare noen få år gammelt, men det endrer seg svært raskt. Vi ser nå klart målbare forskjeller i bruksmønsteret, ikke bare mellom verdensdeler, men også fra land til land, sier Chris Colman som leder Sandvines EMEA-område (Europa, Midt-Østen og Afrika)
- Først var det bare Napster. Nå er P2P-miljøet langt mer fragmentert med en varierende proporsjonal miks av godt etablerte og helt nye applikasjoner som dominerer i ulike regioner av verden, sier han.
Det kanskje mest overraskende med Sandvine-rapporten er at Gnutella-baserte applikasjoner nå nesten er radert ut som en betydelig trafikkdriver i P2P-markedet.
- Når en så enormt populær applikasjon som Gnutella kan dukke opp, vokse seg stor og bortimot forsvinne - alt i løpet av tre år - så er det definitivt mulig at også dagens mektige FastTrack-baserte applikasjoner som KaZaA og Grokster plutselig havner på teknologikirkegården, sier Colman.
En delforklaring på det ulike bruksmønsteret blant P2P-brukerne i Nord-Amerika sammenliknet med oss i Europa er den sterke økningen i bredbåndsabonnement i Europa. eDonkey er en bedre applikasjon enn KaZaA for nedlasting av store filer, eksempelvis digitale filmkopier, noe stadig flere europeere ønsker og er i stand til å laste raskt ned fra nettet, fordi flere av oss har bredbåndstilgang.
eDonkey skiller seg fra tidligere fildelingstjenester på spesielt to områder: For det første det desentraliserte søket [hver datamaskin som er knyttet til nettverket får tildelt en serie med adresser så den kan fungere som en indeks. Slik kan hver fil tildeles en hash-ID ("nøkkel-til-adresse") som enkelt forklart er en adresse som er basert på karakteristikker som ligger i selve filen], som gir langt mer effektive søk enn tidligere desentraliserte systemer. Søker du for eksempel på "Beatles" på Gnutella så vil søket gå gjennom hele nettverket og alle noder blir spurt om de har - eller befinner seg i nærheten av en som har - en fil der navnet Beatles inngår. Med eDonkey blir "Beatles"-søket dirigert rett til den datamaskinen som for tiden er ansvarlig for å holde styr på lokaliseringen av filer i nettopp den kategorien, noe som gir et raskere svar.
For det andre kan eDonkey splitte opp hver enkelt fil i små biter som så kan distribueres uavhengig avhverandre. Så fort en bruker starter nedlasting av disse bitene, starter man samtidig med å tilby de samme bitene overfor de øvrige brukerne i nettverket. Det fører til at en film ikke behøver å lastes ned i sin helhet før den kan deles med andre brukere. Det fører naturligvis til en vesentlig mer effektiv deling av (større) filer.
En siste forklaring på at KaZaA-brukere i Europa i økende grad velger konkurrenter som eDonkey, kan også være at stadig flere oppfatter det som problematisk at mange av de filene som deles i KaZaA-nettverket faktisk ikke inneholder det de utgir seg for å inneholde. Musikk- og filmindustrien har selv innrømmet å ha plantet trusler om rettslig forfølgelse overfor aktive fildelere i KaZaA, i tillegg til at det plantes filer med kjente artistnavn og låter som slett ikke inneholder det som påstås de skal inneholde.