Satellitt-tv- og internettilbyder Dish Network opplyser at de har lagt inn et bud på 25,5 milliarder dollar for Sprint Nextel, USAs tredje største mobiloperatør med over 56 millioner abonnenter.
I fjor høst leverte japanske Softbank et bud på 20 milliarder dollar for 70 prosent av aksjene i Sprint Nextel. Dette budet vurderes nå av amerikanske myndigheter, med eventuell fullføring innen utgangen av juni.
I sin pressemelding beskriver Dish sitt tilbud som vesentlig bedre for aksjonærene i Sprint Nextel enn tilbudet fra Softbank. Argumentasjonen bygger delvis på en sammenlikning av verdiene Sprint-aksjonærene sitter igjen med etter en eventuell fusjon mellom Dish og Sprint, i forhold til et oppgjør fra Softbank.
– Sprint-aksjonærene vil tjene på høyere pris og et større kontant beløp, samtidig som de også for en anledning til å ta del i sammenslåingen Dish/Sprint med langt bedre strategiske utgangspunkt og håndgripelige synergier som er utenfor rekkevidden til tilbudet fra Softbank, sier styreleder Charlie Ergen i Dish.
Dish vil gi Sprint-aksjonærene verdi tilsvarende 7 dollar per aksje, fordelt på 4,76 dollar kontant og 0,0593 Dish-aksjer per Sprint-aksje.
Sprint-aksjen sluttet forrige ukes handel med en kurs på 6,19 dollar. Da Dish-tilbudet ble kjent, spratt aksjekursen opp til 7,24 dollar, ifølge Bloomberg.
Ideen til Dish er å bygge Dish/Sprint til en helhetlig leverandør av satellitt-tv, internettilgang og tale over mobil og IP. Mens satellitt-tv forventes å oppleve svakere vekst over tid, betraktes mobilmarkedet som svært lovende. Dish har samlet en kontantbeholdning på 10 milliarder dollar. Markedsverdien er 17 milliarder dollar. Omsetningen i fjor var 14,3 milliarder dollar.