40 millioner nettbrukere i California får fra nyttår betydelig sterkere personvern enn noen andre amerikanere mot IT-selskapene som vokste fram i delstaten.
De får da adgang til å se gjennom all informasjon som store selskaper rundt om i verden har samlet om dem – både om hva de har handlet, sporing av reiser og personlige profiler som deler folk inn i kategorier etter religion, etnisk bakgrunn, handelshistorikk og seksuell legning.
Fra nyttår kan brukerne også tvinge disse selskapene, blant dem banker, forretninger og IT-selskaper, til å slutte å selge informasjonen og til og med til å slette den.
Loven er så vidt utformet at den rammer praktisk talt all informasjonsdeling som næringslivet kan tjene på, inkludert informasjonsutveksling mellom filialer og med tredjeparter.
Det er uklart hvordan loven vil ramme målrettet individuell reklame, der bedrifter som Facebook med utgangspunkt i store mengder persondata sender skreddersydd reklame direkte til folk.
Dersom California lykkes med den nye loven, kan den bli modell for lignende lovgivning i resten av USA. Den er den mest seriøse tilnærmingen hittil til problemet med at folk på nettet uten å vite eller ville det oppgir personlige data.
Digitalisering: Innleiereglene spenner bein for dem som skal gjøre jobben