ViaSat har tidligere slått fast i digi.no at de kun vil tilby analoge parabolpakker til sine kunder til "markedet er klart". ViaSats direktør Einar Brustad hevdet i samme sammenheng at det ville ta selskapet seks måneder fra de bestemmer seg til de er klare med å gå digitalt.
Denne påstanden går administrerende direktør hos konkurrenten Canal Digital Norge, sterkt imot.
- De som tror at det er kjapt gjort å lansere digital-TV, tar feil. Når ViaSat tror de skal klare det på seks måneder, tror jeg ikke på det. ViaSat kan bruke sin dominerende posisjon så mye de kan, men det tar i alle fall halvannet år å introdusere digital-TV. Jeg håper de tjuvstarter før de begynner å telle dager opp til seks måneder, for vi hadde aldri klart det på et halvt år, sier Espen Asheim.
Konfrontert med Asheims angrep, kommer Brustad i forsvarsposisjon, men ikke på defensiven.
- Vi kunne sendt digitalt i dag, hvis det var viktig for oss. Vi er rustet for å gå digitalt i dag, men vi vil ikke gå digitalt i inneværende år. Det går på timing i markedet heller enn den teknologiske utviklingen. Men vi følger med og kan bli fort klare, understreker Brustad.
Det er viktig å understreke at Canal Digital opererer med to ulike kundegrupper, som begge har både analoge og digitale tilbud. Det er noen som kun har kortet for å få inn gratiskanalene, og den andre gruppen kaller de abonnenter, det vil si de som abonnerer på betal-TV-kanaler i tillegg.
De to konkurrentene strides også om tall og fakta.
Brustad har tidligere opplyst at det i Skandinavia totalt er om lag 1,2 millioner parabolkunder, og at hans selskap hadde 1,1 millioner av disse.
Canal Digital i Norden har rundt én million kortholdere, mens ViaSat har rundt 1,1 million kortholdere.
- De fleste parabolkunder har to kort, det vil si at de har både Canal Digital og ViaSat. I Norge er ViaSat og Canal Digital omtrent like store med 300.000 kort hver, mener Asheim.
Det er totalt rundt 380.000 parabolanlegg i Norge, og det meste av disse har altså dobbel dekning.
Totalt økte Canal Digital antall abonnenter med 87.000 i fjor til 400.000 abonnenter i Norden. På nordisk basis oppgir Asheim at rundt 50.000 er digitale abonnenter i Norden, og av disse igjen er rundt 30 - 40 prosent å finne i Norge.
Brustad tror ikke på Asheims tall på at de har 50.000 digitale abonnenter.
- Slik markedet ser ut i Norden i dag med anslagsvis 1,2 millioner parabolkunder, og 20.000-30.000 digitale abonnenter. Det er ingen tvil om at det markedet vi skal nå, er analogt, det er der vi satser og skal være, sier Brustad.