- Vi har valgt denne strategien for å finne frem til nye medarbeidere på en litt alternativ måte. Det er hard konkurranse i bransjen, og vi har inntrykk av at de mer erfarne får jobbene sine gjennom kontakter heller enn gjennom annonsene, sier Sofia Sjöman, som jobber i selskapets informasjonsavdeling i Stockholm.
Kampanjen har gått én uke i Sverige og kommer etter alt å dømme til Norge utpå høsten, selv om Cell Network i Norge ikke vil endelig bekrefte akkurat det.
Fremstøtet går ut på at et utvalg av Cells ansatte tar på seg T-skjorter med forskjellige stillingsannonser på og drar ut på byen et par timers tid. Sjöman benekter at de skal ut og 'pushe' Cell.
- Cell Networks praksis bygger på relasjoner, og vi har valgt å bruke våre ansatte i kampanjen for å fremheve det. Selvfølgelig skal vi respektere folks integritet om de ikke vil snakke med oss, men vi har stort sett bare opplevd det stikk motsatte, forteller hun til digi.no.
- Kampanjen i Malmø nå nylig var en stor suksess. Vi annonserte på forhånd, og det strømmet inn søknader i dagene etter byturen. Så får vi gå over disse søknadene iløpet av sommeren, og sile ut aktuelle kandidater.
Før kampanjen i Stockholm på tirsdag varmet de ansatte opp med improvisasjonsteater og kommunikasjonsøvelser, før 80 Cell-medarbeidere fordelte seg på rundt 10 utesteder i byen for å preke.
- Vi drar ikke ut for å feste, men for å omgås folk, understreker Sjöman til digi.no.